جستجو

با توجه به تضعیف جو بازار و چشم انداز بدبینانه برای تقاضا در بخش پایین دستی فولاد، قیمت سنگ آهن دریایی چین کاهش یافت.

بازار سنگ آهن دریایی چین

قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه (۶ می) پس از سقوط قیمت‌ ها در بازار کاغذ و چشم‌ انداز بدبینانه برای تقاضای فولاد در بخش پایین‌ دستی روند نزولی به خود گرفت. بررسی ها نشان داد سقوط قیمت کاغذ پس از اعلامیه مقامات چینی مبنی بر تایید مجدد تعهد چین به استراتژی صفر شدن موارد ابتلا به کووید- ۱۹ اتفاق افتاد.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی جمعه (۶ می) با قیمت پایین تر بسته شد.

به نقل از منابع خبری، قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنجشنبه که در محدوده ۸۷۱.۵ یوان (۱۳۲ دلار) در هر تن بود کاهش ۵.۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قراردادهای سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۶:۲۲ بعدازظهر روز جمعه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز پنجشنبه که برابر ۱۴۵.۲۲ دلار در هر تن بود، حدود ۷.۲۷ دلار در هر تن کاهش یافته است.

یک تاجر مستقر در جنوب چین در مورد تقاضای فولاد اظهار کرد:

بیانیه کمیته دائمی دفتر سیاسی چین، که در آن شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین بر استراتژی این کشور برای مقابله با کووید صفر تاکید کرد، وضعیت را در بازارهای کاغذ تشدید کرد. در نتیجه اکثر معامله گران انتظار نداشتند که تقاضای فولاد در بخش پایین دستی در کوتاه مدت افزایش یابد.

یک تاجر مستقر در شاندونگ در مورد فعالیت اقتصادی و صنعتی در چین گفت:

اخبار اولیه منتشر شده مربوط به شروع مجدد چندین پروژه زیرساختی کلیدی در شانگهای، به همراه فعالیت اقتصادی و صنعتی که تحت فشار اقدامات سختگیرانه مرتبط با بیماری همه گیر کووید ۱۹ قرار داشت، تسکین کمی برای چشم انداز کلی تقاضای فولاد در بخش پایین دستی در هفته های آینده ایجاد خواهد کرد.

این تاجر در ادامه تصریح کرد:

همزمان با کاهش شدید قیمت ها در بازار کاغذ، معاملات داخلی در بنادر چین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بررسی ها نشان داد خریداران تا زمانی که روند قیمت واضح‌ تر ظاهر شود، به ویژه در مورد خرید محموله ‌های بیشتر مردد هستند.

یک تاجر مستقر در پکن در مورد بازار دریایی گفت:

معاملات در بازارهای دریایی نیز در واکنش به افت قیمت در بازار کاغذ کاهش یافته است. فشار کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار ایالات متحده باعث کاهش علاقه به خرید شده است. پیشنهادات کمی در بازارها ارائه شده است زیرا اکثر شرکت کنندگان در بازار ترجیح دادند در حاشیه بمانند و فعلا وضعیت بازار را مشاهده کنند.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی قیمت فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز جمعه (۶ ماه می) حدود ۱۳۸.۴۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۶.۰۷ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز جمعه ۱۴۳.۸۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۶.۴۴ دلار در هر تن روبرو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۶ می در حدود ۱۲۴.۲۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۵.۲۵ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۶۳.۷۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روزهای قبل با کاهش ۵.۹ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۶ می پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۷ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۱ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه حدود ۹۹۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۹.۱۲ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین است. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل با کاهش ۱۳ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده ها از بازار

یک تحلیلگر بازار مستقر در شانگهای در مورد تقاضای سنگ آهن اظهار کرد:

عدم قطعیت زیادی در مورد تقاضا برای فولاد در بخش پایین دستی وجود دارد. با توجه به اینکه موارد ابتلا به کرونا هنوز در شهرهای بزرگ در حال ظهور است، احتمالاً باعث شده است که بیشتر فولادسازان احتیاط کنند و مواد خام را فقط بر اساس نیاز خود تهیه کنند. این امر تقاضای واقعی برای سنگ آهن را محدود نگه داشته است زیرا کارخانه ‌های فولادی تولید فولاد را محدود نگه می‌ دارند. بازار سنگ آهن پس از مشاهده افزایش‌ های جزئی در روز پنجشنبه دوباره نزولی شده است.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

فعالان بازار اعلام کردند در بازار اسپات، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۶ می) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۰.۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده معادل قیمت ثابت محاسبه شده ۱۳۹.۲۰ دلار در هر تن cfr چین می باشد. این محموله مربوط به لایکان ۲۱ تا ۳۰ ماه می است.

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۸۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۷٪ نوع Newman Blend را در تاریخ ۶ می با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم لامپ ۰.۲۸ دلار در هر تن متریک خشک مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۱ تا ۱۰ ژوئن می باشد.

همچنین گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۱۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین 59.92٪ نوع Non-screened Guaiba را در روز جمعه با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه یک تخفیف ۵.۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرار داد.. زمان انتشار بارنامه این محموله ۳۰ آوریل بوده است.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۶ ماه می) در محدوده قیمت ۱۳۵.۱۸ تا ۱۳۹.۳ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۳۷ تا ۱۴۸.۹۹ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه (۶ ماه می) شاخص در حدود قیمت ۱۳۷.۳۴ تا ۱۳۹.۲ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۳۲.۶۹ تا ۱۳۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

طبق برآوردهای قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در تاریخ ۶ ماه می حدود ۱۱۶.۸۳ تا ۱۲۲.۹۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه (۶ ماه می) در محدوده قیمت ۱۵۲ تا ۱۶۵.۳ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۶ ماه می) در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۹۴۵ – ۹۷۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۶۷ – ۹۸۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۳۲ تا ۱۳۷ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در تاریخ ۶ ماه می با قیمت ۸۲۵ یوان (۱۲۴ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۴۶.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه کاهش داشته است.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.