جستجو

دوازدهمین همایش و نمایشگاه صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار و بررسی مشکلات روز صنعت فولاد، با حضور مدیران دولتی و فعالان صنعت فولاد درحال برگزاری است.


به گزارش خبرنگار معدن‌مدیا، این همایش که در یازده دوره گذشته به بررسی اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد پرداخته‌است، اینک در دوازدهمین دوره‌ی خود، به سراغ بحران انرژی و چالش روز واحدهای فولادی، یعنی وضع عوارض صادراتی رفته است تا با شناسایی گلوگاه‌ها و ارائه‌ی راهکارهای کارشناسی بتواند شرایط تولید را برای تحقق برنامه‌های افق 1404، فراهم کند.

فعالان صنعت فولاد نسبت به وضع عوارض صادراتی گله‌مند هستند اما رضا محتشمی پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، یکی از دلایل اصلی برای وضع این عوارض را بحران انرژی و تامین نیاز بازار داخلی می‌داند.

وزارت صمت در حالی عوارض صادراتی برای مواد معدنی و صنایع وابسته را ابلاغ کرده است که تنش میان روسیه و اوکراین قیمت‌های جهانی را افزایشی کرده و فرصت خوبی پیش روی صادرکنندگان قرار داده است. از سوی دیگر، کشورهایی همچون چین و ترکیه در تلاشند که جایگزین این دو کشور درگیر تنش شوند.

معاونت معدنی وزارت صمت با اشاره به بحران انرژی تاکید کرد: آینده صنعت فولاد به توسعه انرژی گره خورده‌است.

آن طور که پیداست، این بحران در سال جاری می‌تواند مسیر تولید برای فولادسازان را دشوار کند.

اما در کنار صحبت‌های محتشمی پور، عزت اله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، معتقد است که باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی فراهم نمود تا با کمک مردم بتوان توسعه اقتصادی در کشور را محقق کرد.

اکبری تالار پشتی معتقد است که تولیدات کشور باید صادرات‌محور باشد و با تحقق این موضوع می‌توان به موفقیت‌های بسیاری در کشور دست یافت.

مجلس نیز با وضع عوارض صادراتی مخالف بوده و معتقد است در شرایط فعلی باید چالش‌های حوزه فولاد برطرف شود.

نکات قابل توجهی از سوی کارشناسان و فعالان صنعت فولاد در این همایش مطرح شد اما باید دید که آیا دولت در تصمیمات خود از نظرات کارشناسان بهره خواهد برد یا خیر؟

نگاهی به چالش‌های صنعت فولاد نشان می‌دهد، امروز تامین مواد اولیه در جایگاه دوم مشکلات موجود قرار گرفته و انرژی پله نخست را از آن خود کرده است. گره این مشکل تنها به دست وزارت صمت و تولیدکنندگان فولاد حل نخواهد شد، بلکه وزارت نیرو و نفت نیز باید پا به میدان گذاشته و دوشادوش فولادی‌ها در این مسیر حرکت کنند.

امروزه صنعت فولاد یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود اما نباید از اتفاقات جهانی و حل چالش‌ها غافل ماند.

دوازدهمین همایش صنعت فولاد در حاشیه خود میزبان شرکت‌های فعال در حوزه صنعت فولاد است و در نمایشگاه این دوره، بزرگان صنعت فولاد و دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت، گرد هم آمده‌اند.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.