جستجو

قیمت اسلب صادراتی ایران در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت تحت فشار روند نزولی بازارهای جهانی به کاهش خود ادامه داد.

قیمت بیلت، منتظر نتایج مناقصه است

فولاد مبارکه یکی از صادرکنندگان بزرگ اسلب کشور، مناقصه خود را برای حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن اسلب نهایی کرده است.

اطلاعات در مورد قیمت این معامله متفاوت است. برخی منابع گفتند که این کار مطابق با قیمتی که کارخانه رقیب یک هفته پیش به دست آورده بود، یعنی ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی ایران انجام شد، در حالی که منابع دیگر قیمت را تا ۶۶۵ دلار در هر تن فوب گزارش کردند.

ارزیابی قیمت برای اسلب فولادی صادراتی بنادر فوب ایران در روز چهارشنبه ۱۱ می به ۶۶۵ – ۶۸۵ دلار در هر تن فوب کاهش یافت که نسبت به قیمت ۶۸۵ – ۷۰۰ دلار در هر تن فوب در همان روز، در هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ دلار کاهش یافت.

با این حال، یک منبع تجاری گفت که فروش بیلت در آسیا که به طور سنتی منطقه اصلی صادرات فولاد نیمه تمام ایران است، برای معامله گران دشوار خواهد بود چراکه قیمت ها در آسیا پایین تر از دیگر نقاط دنیاست. او پیشنهاد کرد که این محموله می تواند به اروپا فروخته شود، جایی که قیمت ها نسبتاً بالاتر است.

جریان اسلب ارزان روسی در بازار آسیا

فشار اضافی بر قیمت اسلب در آسیا ناشی از جریان اسلب ارزان روسی است که کارخانه‌ها در حال تخصیص مجدد آن از بازارهای ترکیه، اروپا و مکزیک هستند زیرا این کشورها به دلیل تحریم‌ها از خرید مواد روسی خودداری می‌کنند.

جدیدترین پیشنهادات اسلب روسیه به چین با قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن cfr شنیده شده است.

در اندونزی، رزرو اسلب روسی با قیمت ۷۲۰ دلار به ازای هر تن cfr شنیده شد، در شرایطی که اسلب غیر روسی در منطقه با قیمت ۷۹۰ – ۸۰۰ دلار در هر تن cfr در دسترس بود.

با احتساب هزینه حمل حداقل ۶۵ دلار در هر تن و ۱۰ دلار در هر تن برای حاشیه سود و هزینه های بانکی تاجر، اسلب ایرانی در آسیا با حداقل ۷۴۰ دلار به ازای هر تن Cfr در دسترس بود.

بازار بیلت صادراتی ایران

هیچ معامله جدیدی در هفته شنیده نشد.

چهار کارخانه برای مجموع ۱۲۵۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰۰ تن بیلت که برای تحویل در نیمه دوم ژوئن و جولای برنامه ریزی شده بود، مناقصه برگزار خواهند کرد. یکی از مناقصه ها روز پنج شنبه و دیگری روز یکشنبه برگزار می شود.

پس از اجرای عوارض صادراتی در فروردین ماه، این اولین بار است که تولیدکنندگان بیلت ایرانی چنین صادرات پرنشاطی را عرضه می کنند.

این اتفاق تا حدی به این دلیل است که فعالان بازار انتظار دارند این عوارض به زودی از ۱۱ درصد به ۸ درصد کاهش یابد چراکه اندازه آن با تفاوت بین قیمت شاخص و قیمت فعلی بازار تنظیم می شود.

یکی از تاجران در این خصوص گفت:

«کارخانه‌ها انتظار دارند [به دلیل قیمت‌های پایین‌تر] ۸ درصد عوارض صادراتی [به زودی] بر بیلت اعمال شود.

آخرین فروش بیلت ایران در هفته گذشته با قیمت ۶۶۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب انجام شد.

یک منبع تجاری گفت که او خوش بینانه انتظار داشت که کارخانه ها در مناقصه های فعلی به ۶۰۰ دلار در هر تن فوب برسند.

محدودیت برنامه‌ریزی مصرف برق در تابستان

یکی دیگر از دلایل فعال‌سازی کارخانه‌های بیلت، محدودیت برنامه‌ریزی مصرف برق در تابستان است که باعث کاهش حجم تولید فولاد می‌شود.

قرار است در ژوئن و ژوئیه یک قطع برق ۴۰ درصدی برنامه ریزی شود. در ماه آگوست از کارخانه های فولاد درخواست می شود که کل تولید فولاد را تعطیل کنند. از این رو کارخانه‌ها عجله دارند که قبل از تعطیلات تابستانی سفارش‌های صادراتی جدید را رزرو کنند.

در غیاب معاملات جدید، ارزیابی قیمت برای شمش فولادی صادراتی بنادر فوب ایران با ارزیابی اسلب ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار در هر تن فوب رسید.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.