جستجو

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه مجموعه‌های نوپا و کسب و کارهای فناور نوپا نباید به فکر وام و تسهیلات باشند، گفت: استارت‌آپ‌ها باید توسط سرمایه‌گذاران جسور حمایت شوند.


مصطفی بغدادی در همایش «کانی شو» که با هدف توسعه تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه صنایع معدنی برگزار شد، افزود: شرکت‌های دانش بنیان ملاک و معیارهای معاونت علمی ریاست جمهوری را دارند. مجموعه‌های استارت‌آپی هم دارای ویژگی‌ها و موقعیت‌های خاصی هستند که از سوی نهادهای دولتی و حتی خصوصی حمایت می‌شوند.

وی بیان‌داشت: تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور خاص و مستقیم با صندوق نوآوری و شکوفایی است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۷۰ نوع خدمات مختلف برای تامین مالی وجود دارد، عنوان‌کرد: یکی از این بخش‌ها، سرویس‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان است و انواع سرمایه‌گذاری‌ها، انواع تسهیلات و ضمانت نامه‌ها که در ظرفیت‌های تامین مالی قرار می‌گیرد، در صندوق نوآوری و شکوفایی برای مجموعه‌های دانش بنیان موجود است.

وی گفت: استارت‌آپ‌ها در صندوق نوآوری و شکوفایی مانند شرکت‌های دانش بنیان دسته بندی نشده‌اند. فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی بیشتر به واسطه قانون بالادستی محدود به شرکت‌های دانش بنیان است.

بغدادی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه‌های غیردانش بنیان مانند استارت‌آپ‌ها و غیره معمولا شامل برچسب‌های دانش‌بنیانی معاونت علمی نمی‌شوند، تصریح‌کرد: البته در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌های حمایتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. این برنامه‌ها در قالب هم‌سرمایه‌گذاری‌ها برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: مجموعه‌ای از رویدادهای به هم‌رسانی را داشته‌ایم و شبکه‌ای از عاملان سرمایه‌گذاری را تقویت کرده‌ایم. این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب صندوق‌های پژوهش فناوری و همین‌طور شتابدهنده‌های دانش‌بنیان که عامل سرمایه‌گذاری ما شده‌اند، انجام شده است.

وی تاکید کرد: مجموعه‌های نوپا و کسب و کارهای فناور نوپا نباید به فکر وام و تسهیلات باشند. وام بانکی برای آنها مانند سمی مهلک است. این مجموعه‌ها باید توسط فرشتگان سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حمایت شوند زیرا شانس از بین رفتن و به نتیجه نرسیدن آنها بسیار بالا است در نتیجه وام بانکی یک بار سنگین دیگر بر دوش آنها می‌گذارد.

نقش معدن‌کاری هوشمند و دیجیتال در معادن بزرگ و متوسط مقیاس

در ادامه این نشست، «سجاد غرقی» عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و فعال معدنی گفت: امروزه استفاده از محاسبات و علوم دانشگاهی به صنعتگران کشور کمک شایان توجهی کرده است و بازدهی بالایی برای تولیدکنندگان به همراه داشت. بنابراین معدن‌کاران در هر رده از ارتباط دانشگاه و معادن استقبال زیادی خواهند داشت.

وی اضافه‌کرد: شرکت‌های دانش بنیان معدنی می‌توانند با کاهش فاصله بین دانشگاه و معدن در اکتشاف و مباحث ژئوفیزیکی تاثیر بسزایی داشته باشند.

این فعال معدنی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های پیشرفته در بخش معدن، تصریح‌کرد: امروزه معدن‌کاری هوشمند و دیجیتال، نقش موثر خود در معادن بزرگ مقیاس و متوسط نشان داده است. پیشرفت‌های سریع در نوآوری‌های فناوری از قبیل اتوماسیون، دیجیتال سازی و الکترونیک، تاثیر قابل توجهی در معدن‌کاری گذاشته است.

وی تاکید کرد: در تولید محصولات معدنی، استفاده از فناوری می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد، حتی می‌تواند ضایعات را کاهش دهد و هم اینکه در زمان استخراج تاثیرگذار بوده و زمان را کوتاه‌تر کند.

شرکت‌های دانش بنیان معدنی هنوز استاندادرهای روشنی ندارند

در ادامه این نشست، «حمیدرضا رمضی» استاد مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مهجوریت صنایع معدنی و بی‌توجهی مدیران دولتی به رشد نوآوری در این صنعت، گفت: در زمینه معدن شرکت‌های دانش‌بنیان اندکی در کشور فعالیت می‌کنند. با این حال، فعالان این حوزه نتایج و دستاوردهای قابل ارائه‌ای دارند.

این استاد دانشگاه درخصوص علل کمبود فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن وصنایع معدنی، گفت: یکی از دلایل اصلی این معضل، عدم ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور است که از ریشه‌های این مشکل می‌توان به تعویض بیش از حد مدیران و عدم برنامه‌ریزی بلندمدت در این عرصه اشاره کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: در بخش‌های مختلف صنایع معدنی استانداردهایی تبیین شد، اما در بحث شرکت‌های دانش بنیان هنوز استانداردهای روشنی تنظیم نشده است، به همین دلیل شرکت‌ها دچار سردرگمی هستند و با ایجاد مسیر روشن و استانداردهای درست می‌توان فعالیت شرکت‌های بنیان در صنایع و معادن را افزایش داد.

همچنین «محمد مهدی صالحی»، مدیرعامل شرکت «معنا» بازوی اجرایی و معدنی «مؤسسه دانش بنیان برکت» در این نشست، گفت: چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به بررسی و تحقیق گسترده‌ای نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که به صورت جدی نیازهای فناورانه صنعت معدن بررسی شده، شاهد رشد استارت‌آپ‌های معدنی و فعالیت گسترده فناوران این حوزه بوده‌ایم، عنوان‌کرد: در حال حاضر برخی محصولات استارت‌آپ‌ها در دسترس است و همین محصولات می‌توانند نقش مهمی در رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی داشته باشند.

صالحی ادامه‌داد: سرمایه‌گذاری در حوزه آی‌تی، سبک و روش‌های خاص خود را دارد. سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت با سایر بخش‌ها دارای تفاوت‌های بسیاری است. پیدا کردن مشتری و حتی یافتن مسایل و چالش‌هایی که صنایع دارند، بسیار مشکل است و به همین دلیل محدودیت‌های بسیاری برای نوآوران و فعالان زیست بوم نوآوری در معدن وصنایع معدنی وجود دارد.

منبع : ایرنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.