جستجو

ظرف دو ماه گذشته نرخ فولاد در بازارهای جهانی افت و خیز زیادی داشته اما با شروع جنگ اوکراین، نگرانی ها از بابت اختلال در عرضه فولاد موجب شد خرید‌اران به فکر پر کردن انبارهای خود باشند و همین امر قیمت‌ها را بالا برد. در چین، با شیوع مجدد کرونا نرخ فولاد نزولی شد اما در این میان روسیه نیز پس از وقفه‌ای جزیی، اکنون به بازار بازگشته است.

عوامل اثر‌گذار بر رکود بازار فولاد

سیاست کووید صفر چین و قرنطینه سختگیرانه که در ۲۷ استان آن مشاهده شده، تأثیری منفی بر قیمت فولاد گذشته است چرا که فعالیت‌های تولیدی و ساختمانی تحت تأثیر قرار گرفته و زنجیره‌های تأمین دچار اختلال شده است.

با توجه به اینکه شانگهای حدود یک پنجم از حجم فعالیت بنادر چین را اداره می‌کند و چین ۱۵ درصد از صادرات کالا در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، کمبود کالاهای تولیدی می‌تواند تشدید شود و به فشارهای تورمی موجود جهانی بی‌افزاید.

شاخص مدیران خرید ( پی ام آی) چین در ماه مارس به زیر ۵۰ واحد سقوط کرد که نشان دهنده فشارهای رکودی بر اقتصاد آن است. نرخ ورق گرم یک ماه گذشته تا ۱۰۰ دلار افت داشته به حدود ۸۲۰ دلار هر تن فوب رسیده است.

قیمت‌ سنگ‌ آهن خلوص ۶۲ درصد نیز از ۱۵۳ دلار یک ماه گذشته به ۱۲۸ دلار در هر تن سی اف آر چین کاهش یافته است.

بازگشت روسیه به بازار صادرات با تخفیف‌های بالا بر روند قیمت‌ها تأثیر گذاشته است. صادرات محصولات نیمه تمام فولادی و چدن روسیه در قیمت‌های پایین باعث اختلالات قابل توجهی در نرخ گذاری‌ها شده است.

از طرفی یوروفر در آخرین گزارش خود خاطرنشان کرده که مصرف فولاد در اروپا در امسال به دلیل افزایش شدید نرخ انرژی، اختلالات مداوم در زنجیره تامین و شوک جنگ در اوکراین ممکن است تقریبا ۲ درصد کاهش یابد. جنگ در اوکراین باعث ایجاد ابهامات جهانی شده که دلار امریکا را در مقابل سایر ارزها تقویت کرده است. به عنوان مثال، دلار در برابر یورو در بالاترین سطح پنج سال اخیر معامله می‌شود. این امر بر بازار کومودیتی‌ها و فلزات آهنی فشار وارد کرده است.

علاوه بر این، جنگ فوق نرخ انرژی را به بالاترین حد خود رسانده، به طوری که بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که این جنگ منجر به بزرگترین شوک قیمتی کومودیتی‌ها از زمان بحران نفتی ۱۹۷۳ شده است.

افزایش ۵۱ درصدی نرخ انرژی در سال ۲۰۲۲

قبل از جنگ، بانک جهانی انتظار داشت سال ۲۰۲۲ سال ثبات باشد و پیش‌بینی شده بود نرخ انرژی تنها ۲ درصد افزایش یابد و نرخ سایر کومودیتی‌ها ۲ درصد کاهش یابد. اکنون، این سازمان انتظار دارد نرخ انرژی در طول امسال ۵۱ درصد افزایش یابد.

قیمت انرژی به دلیل این واقعیت که روسیه صادرکننده عمده نفت و گاز است، افزایش قابل توجهی داشته است. اکنون انتظار می‌رود نفت خام برنت در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش خواهد داشت، در حالی که نرخ گاز طبیعی اروپا دو برابر می‌شود و ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

کاهش تقاضا به دلیل تورم انرژی بر نرخ فولاد تأثیر گذاشته، اما انتظار می‌رود که قیمت‌ها به‌ تدریج در سه ماهه سَوم و چهارم ۲۰۲۲ با عادی شدن عرضه و جریان داد و ستد تثبیت شود.

عوامل کلیدی که باید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مراقب آنها بود شامل تلاش‌های دولت چین برای تحریک فعالیت‌های اقتصادی پس از قرنطینه‌های کرونا و تأثیر آن بر نرخ مواد اولیه و همچنین میزان بهبود تقاضای فولاد در سطح جهانی با توجه به نرخ تورم بالا خواهد بود.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.