جستجو

به گزارش منابع خبری با توجه به فعالیت های تجاری ناچیز در چین به دلیل افزایش مالیات بر صادرات محصولات فولادی در هند، قیمت سنگ ‌آهن دریایی چین افزایش یافت.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه (۲۳ می) در میان معاملات محدود و احتیاط بیشتر فعالان بازار در مورد انعقاد معاملات جدید به دلیل عدم اطمینان از شرایط بازار که ناشی از افزایش تعرفه هند بر صادرات سنگ آهن بود، افزایش جزئی نشان داد.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی دوشنبه (۲۳ می) با افزایش باز شده و پس از آن با قیمت ثابتی معامله شد.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز دوشنبه نسبت به قیمت پایانی روز یکشنبه که در محدوده ۸۴۲.۵ یوان (۱۲۶ دلار) در هر تن بود افزایش 2.49 درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند روند قیمت ها در قراردادهای سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور متفاوت بود و کاهش ناچیزی یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۳ بعدازظهر روز دوشنبه (۲۳ می) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز یک شنبه که برابر ۱۳۴.۰۷ دلار در هر تن بود، حدود ۰.۰۲ دلار در هر تن کاهش یافته است.

یک منبع تاجر مستقر در شانگهای در مورد افزایش قیمت ها اظهار کرد:

افزایش قیمت ها در بورس کالای دالیان (DCE) در روز دوشنبه (۲۳ می) بیشتر در واکنش به اعمال تعرفه های شدید بر صادرات سنگ آهن در هند و واکنش بازار به کمبود مورد انتظار سنگ آهن فاین با عیار پایین و متوسط ​​بوده است.

دولت هند در روز دوشنبه اعلام کرد تعرفه صادراتی سنگ آهن از ۲۲ می از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد تعییر خواهد کرد و برای صادرات پلت سنگ آهن مالیات صادرات ۴۵ درصد اعمال خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد:

با کاهش عرضه سنگ آهن با عیار پایین از هند تأثیر منفی این مالیات صادراتی در چند هفته آینده شدیدتر احساس خواهد شد و انتظار می رود بر تعداد قابل توجهی از کارخانه های مستقر در چین تأثیر بگذارد.

استفاده کارخانه ها از سنگ ‌آهن با عیار پایین برای کاهش هزینه ها

فعالان بازار اعلام کردند که برخی از کارخانه‌ ها برای کاهش هزینه‌ های عملیاتی خود به دنبال کاهش حاشیه سود فولاد از ابتدای آوریل، به استفاده بیشتر از سنگ ‌آهن با عیار پایین روی آورده ‌اند.

یک منبع مستقر در پکن در مورد فعالیت تجاری در بنادر چین اظهار کرد:

سطح فعالیت تجاری داخلی در بنادر چین در هفته منتهی به روز دوشنبه (۲۳ می) در مقایسه با هفته گذشته به دلیل واکنش به افزایش تعرفه های هند کاهش یافته است. همچنین علاقه به خرید در برابر پیشنهادهای بالاتر شنیده شده در بازار ضعیف بوده است.

یک منبع مستقر در استان هبی گفت:

انتظارات بازار برای تقاضای سنگ آهن در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ کمی خوش ‌بینانه ‌تر بوده است و اکثر فعالان بازار نسبت به از سرگیری تدریجی پروژه‌ های ساختمانی و فعالیت ‌های صنعتی در شانگهای پس از یک وقفه کوتاه اطمینان داشتند.

یک منبع تاجر مستقر در شاندونگ در مورد فعالیت تجاری در بازار دریایی گفت:

فعالیت تجاری در بازار دریایی در هفته منتهی به روز دوشنبه (۲۳ می) به طور قابل توجهی ملایم ‌تر از هفته قبل بود. اکثر فعالان بازار تصمیم گرفتند تا زمانی که افزایش مالیات صادرات در هند اعمال شود، منتظر ظهور روند قیمت ‌های واضح ‌تر در بازار باشند.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی قیمت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز دوشنبه (۲۳ می) حدود ۱۳۵.۷۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۱.۰۸ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز دوشنبه حدود ۱۴۰.۲۱ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۰.۵۱ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۲۳ می در حدود ۱۲۸.۲۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۲.۰۳ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در روز دوشنبه در حدود ۱۵۹.۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۰.۲ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۳ می پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۳۲۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز دوشنبه حدود ۹۸۴ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۶.۵ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل با افزایش ۱۸ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده ها از بازار

یک منبع تحلیل گر مستقر در Xiamen در مورد معاملات آتی سنگ آهن اظهار کرد:

قرارداد های سوآپ ماه آینده و معاملات آتی سنگ آهن در معاملات صبحگاهی روز دوشنبه (۲۳ می) افزایش خفیفی را نشان دادند که احتمالاً ناشی از تعرفه های اعمال شده بر صادرات سنگ آهن در هند بوده است. برخی از فعالان بازار احتمالاً نگران کمبود عرضه می باشند. اما به طور کلی، بنیادهای بازار سنگ آهن در چین به شدت تغییر نکرده است و هر دو قرارداد سوآپ مربوط به ماه آینده و قراردادهای آتی سنگ آهن به دلیل واکنش اولیه به افزایش تعرفه صادرات آرام بودند.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

شرکت معدنی Vale در بازار اسپات حدود ۱۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۶.۱۷٪ نوع Sinter Fines Guaiba را در روز دوشنبه (۲۳ می) با قیمت ۱۱۲.۲۲ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد.

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۸٪ نوع Yandi را در تاریخ ۲۳ ماه می با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۰.۹ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۱۶ تا ۲۵ ژوئن می باشد.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۲۳ می) در محدوده قیمت ۱۳۴.۵ تا ۱۳۶.۶۴ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۳۷ تا ۱۴۱ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز دوشنبه (۲۳ می) شاخص در حدود قیمت ۱۳۴.۳۵ تا ۱۳۷.۳۴ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۳۱.۶۴ تا ۱۳۵.۶۳ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین قرار داشت.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز دوشنبه (۲۳ می) در محدوده قیمت ۱۵۹ تا ۱۶۲ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۲۳ می) در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۹۵۵ – ۹۶۶ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز یکشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۳۰ – ۹۵۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز دوشنبه در محدوده ۱۳۲ تا ۱۳۴ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در تاریخ ۲۳ می با قیمت ۸۶۳۰۵ یوان (۱۲۹ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۲۱ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز یکشنبه افزایش داشته است.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.