جستجو

نایب رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه بلحاظ ذخایر معدنی چندان غنی نیست، گفت: همین مواد معدنی هم که در اختیار داریم به خوبی فرآوری نمی‌شود.


محمدرضا کارگر به مناسبت هفته معدن ، با اشاره به وضعیت ذخایر معدنی در کرمانشاه، اظهار کرد: حقیقت این است که بلحاظ ذخایر معدنی کرمانشاه چندان غنی نیست و نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر خصوصا استان‌های شرقی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و … ذخایر چندان زیادی نداریم.

وی مهمترین ماده معدنی که کرمانشاه در زمینه ذخایر آن زبانزد است را قیرطبیعی اعلام کرد که عمده ذخایر این ماده معدنی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

نایب رئیس خانه معدن استان کرمانشاه از وجود نزدیک به 255 معدن دارای پروانه در کرمانشاه یاد کرد و افزود: از این تعداد 70 درصد معادن لاشه و رسوبی هستند که عمدتا برای شن و ماسه کاربرد دارند.

به گفته کارگر، از 30 درصد مابقی معادن نیز تنها نزدیک به 70 درصد فعال و مابقی تعطیل یا نیمه تعطیل است.

نایب رئیس خانه معدن استان کرمانشاه سپس به مهمترین مشکلاتی که در حوزه معدن در کرمانشاه با آن مواجهیم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این موارد خام فروشی مواد معدنی است که به شدت با آن مخالفیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از مواد معدنی بدون آنکه از قبل آن ارزش افزوده و اشتغالزایی مناسبی داشته باشیم به صورت خام فروش می‌رود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که چرا برای فرآوری مواد معدنی در کرمانشاه به خوبی سرمایه‌گذاری نمی‌شود، تاکید کرد: فراهم نبودن زیرساخت‌ها یکی از مهمترین این موارد است.

کارگر عدم ثبات اقتصادی برای برنامه‌ریزی را نیز از دیگر دلایل عدم ورود سرمایه‌گذار در حوزه معدن دانست و یادآور شد: وقتی که یک شبه برای ممنوعیت صادرات یک محصول تصمیم‌گیری می‌شود و یا قیمت مواد اولیه و محصولات مدام در نوسان است، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند چشم انداز مناسبی برای فعالیت خود در زمینه تولید، صادرات, عقد قراردادها و… داشته باشند.

نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه وجود معارضین خصوصا معارضین محلی را از دیگر موانع پیش روی سرمایه گذاری در حوزه معدن کرمانشاه دانست.

وی یکی دیگر از موضوعات پیش روی معادن را داشتن اطلاعات دقیق از میزان ذخایر اعلام کرد تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی دقیقی هم در زمینه استخراج و هم فرآوری انجام داد.

منبع : ایسنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.