جستجو

با توجه به تقویت معاملات در بازار آتی و افزایش معاملات مربوط به فولاد، قیمت سنگ آهن دریایی چین روند صعودی داشت.

افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین

قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه (۲۷ می) در میان بهبود قیمت ها در بازار معاملات آتی و بازار سوآپ و افزایش حجم معاملات در بازارهای پایین دستی فولاد، افزایش یافت.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی صبح روز جمعه (۲۷ می) تا عصر افزایش یافت.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنج شنبه که در محدوده ۸۳۴ یوان (۱۲۴ دلار) در هر تن بود افزایش 3.5 درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند قیمت ها در قراردادهای سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد و در روز جمعه افزایش یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۱۸:۰۱ بعدازظهر روز جمعه (۲۷ می) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۲۹.۵۶ دلار در هر تن بود حدود ۳.۱۹ دلار در هر تن افزایش یافته است.

معامله گران اعلام کردند جو بازار اسپات چین در روز جمعه همچنان ضعیف باقی مانده و فعالان بازار دیگر انتظار پرداخت ۲ دلار در هر تن یا بیشتر برای سنگ آهن فاین با عیار متوسط ​​استرالیا را نداشتند.

منابع خبری گزارش دادند که ارزش مبادلات افزایش یافته است، اما قیمت ها و تمایل خرید برای محموله های فیزیکی سنگ آهن از روند مشابهی پیروی نمی کند و قیمت ها تا حد زیادی محدود می باشد.

یک فعال اقتصادی در مورد شرایط تقاضا در بازار اظهار کرد:

زمانی که مقدار پرمیوم به ۱.۸۰ تا ۲.۰۰ دلار به ازای هر تن رسید، این انتظار وجود دارد که خریداران عقب نشینی کرده و پس از کاهش قیمت پرمیوم به ۱.۳۰ تا ۱.۴۰ دلار در هر تن، خریداران دوباره در بازار فعالیت می کنند. بنابراین به نظر نمی رسد اتفاقی وجود داشته باشد که باعث تغییر بزرگ در تمایلات خرید شود.

حاشیه سود کارخانه‌ ها کم است

به گفته منابع خبری، حاشیه سود کارخانه‌ ها کم است و اکثر فولادسازان همچنان بر پایین نگه داشتن هزینه‌ های تولید تمرکز می ‌کنند.

یک تحلیلگر مستقر در شانگهای در مورد رویکرد کارخانه ها گفت:

برخی از این کارخانه‌ های مستقر در چین هنوز رویکرد تولید بر حسب نیاز را برای حفظ موجودی سنگ‌ آهن در سطوح کافی اتخاذ می‌کنند که احتمالاً به این دلیل است که تقاضا برای سنگ ‌آهن واقعاً افزایش نیافته است. بیشتر کارخانه ها هنوز در مورد محدودیت‌ های جاری کووید-۱۹ در چندین شهر بزرگ محتاط هستند.

برخی از فعالان بازار در روز جمعه (۲۷ می) اعلام کردند که عرضه سنگ آهن باید به طور پیوسته در حال بهبود باشد و محموله های اضافی سنگ آهن دریایی چین به کشور فروخته شود. دیگر منابع مستقر در بازار بر این عقیده بودند که محموله های سنگ آهن دریایی فاین مرغوب برزیلی نیز همچنان به بهبود خود ادامه می دهند زیرا برزیل پس از فصل بارانی خود در سه ماهه اول محصولات بیشتری را حمل کرده و دستورالعمل های تولید را رعایت می کند.

اما منابع خبری هشدار دادند که هدف دولت چین برای تحریک اقتصاد این کشور می تواند قیمت مواد خام را در کوتاه مدت کاهش دهد زیرا تلاش می کند هزینه های صنایع تولیدی و ساختمانی را کنترل کند.

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد قیمت فولاد اظهار کرد:

موجودی فولاد میانی در روز جمعه (۲۷ می) به بالاترین حد خود رسیده است و به سختی می ‌توان شاهد افزایش قیمت آن‌ ها بود. قیمت فولاد در مقایسه با سنگ آهن، به طور کلی نوسانات کمتری دارد که باعث تقاضای محدود نیز می گردد، بنابراین بیشتر فولادسازان احتمالاً برای کاهش فشار بر موجودی ‌های فولاد، برای نگهداری یا کاهش تولید فولاد برنامه ‌ریزی می کنند. در نتیجه این اقدامات به تقاضای محدود برای سنگ آهن در دراز مدت منجر خواهد شد.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی قیمت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز جمعه (۲۷ می) حدود ۱۳۴.۲۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش 2.93 دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز جمعه حدود ۱۳۷.۸۲ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۲.۳۸ دلار در هر تن روبرو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۲۷ می در حدود ۱۲۶.۴۴ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۳.۴۶ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۵۹.۴۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روزهای قبل با افزایش ۲.۹ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۷ می پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۳۳ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ۰.۰۱۵ دلار در هر تن متریک خشک کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه حدود ۹۸۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۶.۱۴ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روزهای قبل با افزایش ۳۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده ها از بازار

یک منبع معامله گر مستقر در سنگاپور در مورد قیمت سنگ آهن در بازار اسپات اظهار کرد:

در روز جمعه (۲۷ می) روند صعودی در سراسر بازار اسپات و در بازارهای بورس اوراق بهادار وجود داشت که عمدتاً ناشی از فشار قوی در سهام وال استریت در کنار سایر بازارهای آسیا بود. این حرکت به طور مشابه در بازار معاملات آتی محصولات آهنی نیز منعکس شد. با این وجود، جو بازار فیزیکی ملایم است و قیمت محصولات فولادی پایین دستی همچنان در حال رکود می باشد. چندین کارخانه در حال تلاش برای شکستن قیمت ها بوده اند، بنابراین فعالانه در جستجوی ابزاری برای کاهش بیشتر هزینه های تهیه مواد خام هستند. در نتیجه این موارد یک فشار نزولی در قیمت سنگ آهن دریایی چین ایجاد کرده است زیرا تمایل به خرید شروع به کاهش کرده است.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

بررسی ها نشان داد در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می باشد، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۱٪ نوع Pilbara در تاریخ ۲۷ می با قیمت ۱۳۱.۱ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۳۰ ژوئن تا ۹ ژوئیه می باشد.

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore حدود ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Jimblebar را در روز جمعه (۲۷ می) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئیه به اضافه یک تخفیف ۱۰.۲۰ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. این محموله در ماه ژوئیه تحویل داده خواهد شد.

همچنین گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore حدود ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Jimblebar را در تاریخ ۲۷ می با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئیه به اضافه یک تخفیف ۱۰.۰۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. این محموله در ماه ژوئیه به مقصد خواهد رسید.

به نقل از فعالان بازار، گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore حدود ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین 62٪ نوع نیومن را در روز جمعه (۲۷ می) با قیمت ۱۳۴ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۱۶ تا ۲۵ ژوئن می باشد.

بررسی ها نشان داد گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، حدود ۸۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۷٪ نوع نیومن را در تاریخ ۲۷ می با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم لامپ ۰.۳۴ دلار در هر تن متریک خشک مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۲۶ ژوئن تا ۵ ژوئیه می باشد.

به نقل از معامله گران، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، محموله دیگری که شامل ۸۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۷٪ نوع نیومن بود در روز جمعه (۲۷ می) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم لامپ ۰.۳۴ دلار در هر تن متریک خشک مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۲۶ ژوئن تا ۵ ژوئیه می باشد.

شاخص های فعالان بازار برای انواع سنگ آهن

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه (۲۷ می) در محدوده قیمت ۱۳۵ تا ۱۳۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه شاخص در حدود قیمت ۱۳۲.۳۶ تا ۱۳۵.۳۵ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۳۰.۷۳ تا ۱۳۳.۵۹ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

قراردادهای فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبداء برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه (۲۷ می) در محدوده قیمت ۱۵۷ تا ۱۶۱.۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۲۷ می) در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۹۵۰ – ۹۶۳ یوان (۱۳۹.۲۷ تا ۱۴۴.۳۷ دلار) به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز دوشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۱۹ – ۹۵۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۳۱ تا ۱۳۳ دلار در هر تن در بازار دریایی می باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در تاریخ ۲۷ می با قیمت ۸۶۳.۵ یوان (۱۲۸ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۲۹.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه افزایش داشته است.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.