جستجو

قیمت تختال فولادی صادراتی از ایران در هفته منتهی به چهارشنبه اول ژوئن به شدت کاهش یافت و رقابت کم هزینه از سوی فولاد روسی که وارد آسیا می‌شد، یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت بود.

فولاد ارزان روسی راه خود را به آسیا پیدا کرده است

از زمان حمله روسیه به اوکراین و تحریم های جهانی ناشی از آن، حجم زیادی از فولاد ارزان روسی راه خود را به آسیا پیدا کرده است که معمولاً یکی از اصلی ترین خروجی های فولاد نیمه تمام ایران است.

بازار آسیا یکی از معدود بازارهایی است که مایل به پذیرش فولاد روسی از زمان آغاز تهاجم خود به اوکراین در ماه فوریه است، که آخرین فروش آن ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن cfr در چین و تایوان است.

فشار اضافی بر قیمت ها ناشی از کاهش قیمت فولاد تمام شده در آسیا، به ویژه در چین است، جایی که تقاضا به دلیل قرنطینه های کووید- ۱۹ در شانگهای و پکن، همراه با افزایش تورم، افزایش هزینه های انرژی و افزایش نرخ بهره ضعیف شده است.

در نتیجه صادرکنندگان اسلب ایرانی مجبور به کاهش قیمت در مناقصه اخیر خود شدند.

گزارش شده است که فولاد مبارکه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن اسلب را که قرار بود در اواخر ژوئیه ارسال شود، به قیمت ۵۸۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران فروخته است. گفته می شود مقصد این محموله برای جنوب شرق آسیا بوده و هزینه حمل و نقل به این منطقه حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر تن است.

در همین حال، فولاد خوزستان، دومین تولیدکننده بزرگ اسلب کشور، گفته می‌شود که بخشی از تخصیص ۴۰ تا ۵۰ هزار تنی خود را پس از دریافت پیشنهاد مشتری به قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن فوب، به قیمت ۵۶۰ دلار در هر تن فوب فروخته است.(تناژ دقیق فروخته شده تا زمان انتشار تأیید نشد)

ارزیابی قیمت اسلب فولادی صادراتی بنادر فوب ایران با ۶۰ دلار کاهش در هفته به قیمت ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه رسید.

در بازار شمش فولاد، در بحبوحه افزایش رقابت از سوی عرضه ارزان روسیه در آسیا، روحیه نیز ضعیف بود.

یک محموله روسی اخیراً در چین با قیمت پایین ۵۹۰ دلار در هر تن cfr رزرو شده است.

در فیلیپین که پردرآمدترین بازار آسیا است، بیلت روسی از یک تامین کننده دیگر با قیمت ۶۴۰ دلار در هر تن cfr در دسترس بود.

اکنون انتظار می رود که پس از وضع عوارض صادراتی برای محصولات تمام شده فولادی، تولیدکنندگان هندی فروش فولاد نیمه تمام خود را به بازار جهانی، افزایش دهند.

شرکت کنندگان گفتند که جو بازار “نامطلوب” است و قیمت قابل اجرا برای بیلت با مبداء ایران را ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن فوب اعلام کردند.

منابع اعلام کردند که فولاد خوزستان، صادرکننده بزرگ بیلت کشور، در مناقصه اخیر خود پیشنهاد بالایی به مبلغ ۵۴۵ دلار به ازای هر تن فوب دریافت کرده است، اگرچه نتایج رسمی هنوز اعلام نشده است، اکثر تامین کنندگان از خرید شمش ایرانی خودداری کردند تا ببینند در چه سطحی قرار دارد.

در همین حال، ذوب آهن اصفهان ایران در آخرین فروش خود توانست ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلار به ازای هر تن فوب به دست آورد، در حالی که برخی از فعالان بازار گمانه زنی می کنند که این معامله با یکی از کشورهای همکاری خلیج فارس (GCC) بوده است، که قیمت های پیشنهادی بالاتری را نسبت به خریداران در آسیا می پذیرد.

ارزیابی هفتگی قیمت برای شمش فولادی صادراتی بنادر فوب ایران در روز چهارشنبه به قیمت ۵۴۵ – ۵۷۰ دلار در هر تن رسید که نسبت به قیمت ۵۵۰ – ۵۶۰ دلار در هر تن در هفته قبل، افزایش یافت.

بازار ثانویه

در بازار ثانویه، بیلت ایرانی از بازرگانان در آسیای جنوب شرقی با قیمت ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن cfr موجود بود.

گفته می شود که سه کشتی در بنادر اندونزی هستند و بیلت را در محدوده آن عرضه می کنند.

در همین حال، شنیده شد که اسلب ایرانی توسط تاجران در تایلند با قیمت ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن cfr عرضه شده است، اما تا زمان انتشار این خبر هیچ رزروی شنیده نشد.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.