جستجو

استاندار فارس گفت: برای جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌های معدنی، ۱۰۰ معدن اول استان موظف هستند که طی یک ماه آینده جدول زمان‌بندی راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی و تبدیلی خود را به استانداری ارائه کنند.


محمدهادی ایمانیه در جلسه شورای معادن استان فارس، با اشاره به خروج سنگ خام از معادن استان، عنوان کرد: 100 معدن اول فارس موظف هستند طی یک ماه آینده جدول زمان‌بندی راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی و صنایع تبدیلی معادن خود را اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این جدول باید مشخص شود که طی چند سال به تدریج صنایع پایین‌دستی و صنایع تبدیلی در کنار این معادن ساخته می‌شود، افزود: اگر معدنی این جدول زمان‌بندی را طی یک ماه آینده ارائه ندهد، از خروج سنگ آن از استان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

استاندار فارس با ابراز نارضایتی از اقدامات اکتشافی ایمیدرو در استان فارس، بیان کرد: طی نامه‌ای به وزیر صمت، درخواست شده است که گزارشی از فعالیت ایمیدرو در این زمینه ارائه کند و مشخص شود که طی پنج سال گذشته چه اندازه زمین در استان توسط ایمیدرو ذخیره و چه اقداماتی در این زمین‌ها انجام شده است.

فعالیت 651 معدن پروانه‌دار در فارس

رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه بسیاری از مسیرهای رشد و توسعه معادن و صنایع معدنی می‌تواند از طریق شورای معادن اتفاق بیفتد، مطرح کرد: معدن یک فعالیت اقتصادی و به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در کشور به شمار می‌آید. طبق جز 5 بند الف ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی برسد، آن معدن علاوه بر عوارض آلایندگی، یک درصد فروش درب معادن را نیز باید برای جبران این خسارت‌ها پرداخت کند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه‌ای که شورای عالی معادن در سال 1397 اعلام کرده است، دایره شمول جز 5 بند الف ماده 43 قانون توسعه، معادن و صنایع معدنی مستقر در معدن است اما واحدهای ذوب مس، سرب و روی فارغ از محل استقرار مشمول بند مذکور نیستند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور دستور داده است که مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور، لیست خسارت‌های وارد شده به اهالی و ساکنان مناطق روستایی مجاور مجل استقرار معادن را احصا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 615 معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان فارس داریم که فروش آن‌ها در سال گذشته 36 میلیارد و 100 میلیون ریال بوده است، اذعان کرد: یک درصد فروش این معادن معادل 361 میلیارد ریال است که باید به حساب خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

جلوگیری از خام‌فروشی سنگ معادن فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، در این جلسه با اشاره به ارسال سنگ خام فارس به اصفهان و تهران، اظهار کرد: استهلاک جاده‌ها، تلفات جاده‌ای، بی‌نصیب بودن استان فارس از صادرات و ارزش افزوده این سنگ‌ها، تنها بخشی از خساراتی است که خام‌فروشی سنگ به فارس وارد می‌کند.

محمودرضا رضایی با بیان اینکه طبق گفته رئیس انجمن سنگ استان فارس، تکنولوژی سنگ در استان فارس دو برابر تکنولوژی سنگ در کشور است، گفت: باید از خروج سنگ خام از استان فارس جلوگیری شود.

کمبود آب؛ گلوگاه اصلی فرآوری محصولات معدنی فارس

محمدصادق حمیدیان، رئیس انجمن مدیران صنایع استان فارس نیز در این جلسه عنوان کرد: در حال حاضر به مدت پنج سال نرخ استهلاک ماشین‌آلات معدنی از نرخ ثابت در حوزه معدن جلوتر افتاده است و معدن‌داران به سختی می‌توانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از خارج تامین کنند.

وی با اشاره به عدم استفاده از تکنولوژی‌های به‌ روز در معادن استان فارس، یادآور شد: 260 واحد صنایع معدنی در نی‌ریز مستقر شده است اما یک واحد پیشرفته برش سنگ در این شهرستان وجود ندارد. در خرم‌بید و آباده نیز تنها دو خط جدید برش سنگ وجود دارد. مشکل و گلوگاه اصلی در فرآوری محصولات معدنی در استان فارس، کمبود آب است.

منبع : تسنیم

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.