جستجو

صادر کنندگان فولاد روسیه به دلیل تحریم‌ های غرب که پس از حمله روسیه به اوکراین اعمال شد، در دریافت وجه محصولات خود با مشکلاتی مواجه شده ‌اند، اما فولادسازان مستقر در روسیه اکنون راه ‌های جایگزینی برای پرداخت پیدا کرده‌ اند.

مسیرهای جایگزین پرداخت مورد استفاده در روسیه

فعالان بازار اعلام کردند گروه‌ های مختلفی از تحریم‌ ها بر وضعیت اقتصادی فولادسازان روسیه تأثیر می ‌گذارند. بررسی ها نشان داد گروه اول تحریم ها علیه مالکان شرکت‌ های فولادسازی مانند سهامدار عمده Severstal به نام الکسی مورداشوف، مالک Metalloinvest به نام آلیشیر عثمانوف و رومن آبراموویچ که ۲۸.۶ درصد از سهام Evraz را در اختیار دارد، اعمال شده بود.

گروه دوم تحریم ها شامل محدودیت هایی علیه موسسات مالی روسیه می باشد. حداقل ۲۰ بانک روسی از زمان حمله روسیه به اوکراین تحت تحریم قرار گرفته اند. ده بانک در لیست اتباع ویژه تعیین شده (SDN) گنجانده شدند، به این معنی که دارایی های آنها در ایالات متحده مسدود شده و معاملات این افراد به دلار آمریکا با همتایان آمریکایی ممنوع شده است. همچنین خرید سهام و ارز خارجی از طریق کارگزاران این بانک ها ممنوع می باشد.

هفت بانک روسی از سیستم سوئیفت حذف شدند. این هفت بانک شامل VTB، Bank Rossiya (گمان می رود بانک شخصی مقامات ارشد فدراسیون روسیه باشد)، بانک Otkrytie، Novikombank، Promsvyazbank، Sovcombank و VEB می باشد.

طبق بسته ششم تحریم های اتحادیه اروپا، انتظار می رود سه بانک دیگر در ۱۴ ژوئن از سوئیفت حذف شوند. این سه بانک شامل Sberbank، Rosselkhozbank و بانک اعتباری مسکو می باشد.

فعالان بازار گزارش دادند گروه سوم تحریم هایی که بر فولادسازان روسی تأثیر می گذارد، ممنوعیت مستقیم واردات محصولات فولادی نهایی روسیه توسط اتحادیه اروپا می باشد. تولید کنندگان فولاد روسیه مجبور به تغییر جغرافیای فروش و یافتن مسیرهای جایگزین برای دریافت پرداخت شده اند.

منابع خبری اعلام کردند خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا در حال حاضر عمده ‌ترین مناطقی هستند که مایل و قادر به انجام معامله برای محصولات فولادی روسیه هستند، بنابراین تولید کنندگان روسی از شرکت‌ ها و بانک‌ های ترکیه، امارات و چین برای انجام پرداخت ‌ها استفاده می‌ کنند.

یک منبع تاجر مستقر در روسیه اظهار کرد:

شرکت‌ های روسی محصولات فولادی خود را به ترکیه می‌ فروشند و راه ‌هایی برای دریافت پرداخت ‌ها پیدا کرده ‌اند. آنها یا حساب ‌های بانکی مربوط به ترکیه را دارند یا با بازرگانان ترک توافق کرده‌ اند تا از طریق آنها محصولات فولادی خود را بفروشند.

یک منبع دیگر مستقر در روسیه گفت:

تاجران و بازرگانان پرداخت ها را به لیر دریافت می کنند و سپس می توانند آنها را به روبل تبدیل کرده و آن پول را به حساب های روسیه ارسال کنند.

یک منبع معامله گر مستقر در روسیه در مورد سیستم بانکی چین گفت:

سیستم مبادله پول مشابهی برای فروش محصولات فولادی به چین استفاده می شود. فروشندگان مستقر در روسیه دارای حساب یوان هستند و قبل از ارسال پول به روسیه، یوان را به روبل مبادله می کنند.

این منبع معامله گر تصریح کرد:

هنگامی که طرفین معامله در حال مذاکره هستند، قیمت معامله را به دلار آمریکا تعیین می کنند و سپس معادل یک یوان را بر اساس نرخ ارز بانک مرکزی در قرارداد قرار می دهند.

به نقل از فعالان بازار، فروشندگان روسی گاهی اوقات قادر به نگهداری پول در حساب های خارجی و خرید محصولات از آن کشورها هستند.

تحلیل گران بازار اعلام کردند که چندین معامله برای محصولات فولادی تعیین شده توسط مشتریان آسیایی نیز به درهم امارات پرداخت شده است.

تاجران مستقر در روسیه اعلام کردند که این عمل گسترده است و به توسعه خود ادامه خواهد داد. اما بررسی ها نشان داد که خریداران هندی غلات روسیه را به روپیه می خرند.

چندین منبع خبری گزارش دادند که شایعاتی در بازار مبنی بر استفاده از سیستم مبادله ای با مصر از طریق تجارت بیلت فولادی برای محصولات کشاورزی یا سایر محصولات وجود داشته است.

یک تاجر مستقر در روسه گفت:

من هنوز هیچ معامله پایاپای برای محصولات فولادی روسیه در هفته منتهی به روز چهارشنبه (۸ ژوئن) نشنیده ام، اما این مورد گزینه ای است که در بازار بسیار در مورد آن صحبت می شود.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.