جستجو

رئیس ایریپاس در کنفرانس بهاره SteelOrbis و نشست ایریپاس در استانبول اظهار کرد که چشم انداز برای تولید میلگرد ترکیه مثبت و روزهای خوبی در پیش است.

موانع پیش روی بازار محصولات فولادی طویل

در این نشست چبیچی اوغلو، رئیس ایریپاس به دو مشکل عمده پیش روی بازار محصولات فولادی طویل، یعنی جنگ در اوکراین و سیاست چین در برابر کووید صفر اشاره کرد و افزود که مشکل در چین احتمالاً سریعتر از جنگ در اوکراین حل خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که جنگ اساس بازار فولاد را تغییر داده و تعادل عرضه و تقاضا شکسته شده و زنجیره تامین مختل شده است. در همین حال، قیمت ها افزایش یافته و خرید وحشتناک در کشورهای اروپایی بعضا منجر به خرید مواد بیشتر از نیاز برخی کشورها شده است.

به گفته رئیس ایریپاس، بازارهای محلی در اکثر کشورها کند شده و قیمت ها افزایش یافته است، و تامین کنندگان ترکیه برای پیش بینی بازار در تلاش هستند. با این حال سیگنال های مثبتی در بازار وجود دارد.

کوتاه از عرضه و تولید میلگرد ترکیه

به نقل از متال بولتن، اسرائیل معمولاً یکی از بزرگترین خریداران میلگرد ترکیه است، اما بیش از یک ماه است که چیزی رزرو نکرده و اکنون همراه با یمن به بازار بازگشته است.

چبیجی اوغلو معتقد است که مذاکرات صلح در یمن که یکی از سه بازار اصلی صادراتی میلگرد ترکیه می باشد، در حال انجام است و مذاکرات موفقیت آمیز به این معنی است که تقاضا در بازار یمن افزایش می یابد.

وی در این زمینه گفت:

«به نظر من، ما در وضعیت روشنی هستیم. در هفته های آینده، همه چیز درست خواهد شد».

با این حال، رئیس ایریپاس خاطرنشان کرد:

«هزینه های حمل و نقل اخیراً بیش از دو برابر شده است و کشتی ها با حداقل زمان انتظار سه هفته ای در بنادر روبرو هستند. این امر تاثیر زیادی بر تجارت فولاد با استفاده از کشتی‌ های حجیم دارد. وقتی به شاخص بالتیک نگاه می‌ کنید، به نظر می‌ رسد که کم و بیش مشابه سال گذشته است، اما محدودیت‌ های کووید چین بسیاری از کشتی‌ ها را مسدود کرده و باعث ایجاد یک وضعیت مشکل شده و من نمی‌ دانم چقدر زود می‌ توان آن را حل کرد».

همچنین، منابع بازار معتقدند که میزان تقاضا در فیلیپین نیز باید پس از تشکیل کابینه جدید بهبود یابد. از سوی دیگر، امارات متحده عربی و عمان اکنون صادرکنندگان عمده به اتحادیه اروپا هستند و جنگ در غیاب روسیه و اوکراین فرصت کمی به ترکیه داد زیرا این تنها جایگزین [برای فولاد روسیه] است. با وجود دشواری صادرات به آسیای جنوب شرقی در سال ۲۰۲۲ به دلیل حضور چین در آنجا، ترکیه فرصت جایگزینی عرضه از روسیه و اوکراین را دارد.

چبیچی اوغلو در ادامه بیان کرد:

«پس از اینکه اتحادیه اروپا سهمیه‌ های روسیه و بلاروس را بین کشورهای دیگر توزیع کرد، حجم ترکیه برای اتحادیه اروپا افزایش یافت. کمیسیون اروپا در اطلاعیه ای به سازمان تجارت جهانی (WTO) در ۳۰ می اعلام کرد که کمیسیون اروپا تصمیم گرفته اقدامات حفاظتی فولاد را برای دو سال دیگر با تعدیل های مشخص در سهمیه های جهانی حفظ کند».

بازار ایالات متحده، بازار مناسب برای فولاد ترکیه

چبیچی اوغلو نگرانی‌ ها در مورد کاهش رقابتی شدن ترکیه به دلیل جایگزینی اقدامات بخش ۲۳۲ با سهمیه‌ های اتحادیه اروپا، بریتانیا و ژاپن را کم اهمیت دانست و گفت که بازار ایالات متحده همیشه بازار خوبی برای فولاد ترکیه بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد:

«این کشورها مانعی برای ما نیستند و فروش به ایالات متحده همیشه مورد بسیار مناسبی است».

همچنین، طی چند ماه گذشته امکان فروش فولاد ترکیه به آمریکا به دلیل قیمت های بالای ایالات متحده وجود نداشته، اما قیمت های رقابتی و معاملات، تجارت را محتمل تر کرده است.

شاخص قیمت برای میلگرد فولادی در اول ژوئن، ۱۱۳۰ دلار به ازای هر تن فوب آمریکا تخمین زده شد اما در ۲ مارس این شاخص ۱۰۳۰ دلار در هر تن ارزیابی شد.

شاخص قیمت هفتگی برای میلگرد فولادی صادراتی بندر اصلی در اول ژوئن، ۷۳۵ تا ۷۶۰ دلار در هر تن فوب ترکیه بود، در حالی که در ۳ مارس ۸۳۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن برآورد شد.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.