جستجو

فعالان بازار گمان می کنند، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و در نتیجه اعمال محرک های اقتصادی از سوی دولت مرکزی و محلی برای تقویت بازار مسکن، مصرف داخلی چین برای میلگرد، قوی تر از نیمه اول سال خواهد بود.

افزایش فروش ۱.۷ درصدی مسکن در چین

بر اساس کتاب آبی املاک و مستغلات که در روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن توسط آکادمی علوم اجتماعی چین (CASS) منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که فروش مسکن بر اساس منطقه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد افزایش می‌یابد.
اما بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS) که در ۱۵ ژوئن منتشر شد، فروش مسکن در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲۳.۶ درصد کاهش یافت.
پیش بینی آکادمی علوم اجتماعی چین نشان می دهد که بازار مسکن چین در نیمه دوم سال جاری بسیار قوی تر از نیمه اول خواهد بود.
یک تحلیلگر صنعت گفت: “من با پیش بینی بازار مسکن قوی تر در نیمه دوم سال موافقم، اما نه به اندازه پیش بینی آکادمی علوم اجتماعی چین صعودی.” این تحلیلگر بر این باور است که حتی اگر خرید در بازار مسکن در سه ماه سوم و چهارم افزایش یابد، فروش کمتر از سال گذشته خواهد بود.
وی گفت که قرنطینه دو ماهه کوید- ۱۹ در شانگهای درآمد و مصرف را نه تنها در شهر، بلکه در مناطقی که روابط اقتصادی نزدیک با آن دارند، کاهش دادند.
این تحلیلگر گفت: “ماهها طول می کشد تا درآمدها افزایش یابد و مردم دوباره به سرمایه گذاری در مسکن علاقه مند شوند.”
یک موسسه تحقیقاتی صنعت مسکن محلی انتظار دارد که بازار مسکن در ماه ژوئن و قبل از اینکه در ماه های آینده بهبودی آهسته ای را تجربه کند، به پایان برسد.
در حالی که فعالان بازار میلگرد فکر می کنند فروش میلگرد را با تقویت بازار مسکن افزایش می دهند، اما آنها گمان نمی کنند که این اتفاق در ژوئن و جولای رخ دهد.
فصل بارانی چین معمولاً در این دو ماه اتفاق می افتد. فعالان بازار خوب میدانند که باران شدید بر میزان مصرف میلگرد تأثیر خواهد گذاشت. شانگهای ممکن است به یک ماه زمان برای بازگشت به حالت عادی نیاز داشته باشید.
یک تاجر در شانگهای گفت: «تقاضای میلگرد از ماه آگوست به بعد قوی‌تر خواهد شد و سپس پیمانکاران خرید را با سرد شدن هوا افزایش می‌دهند.»
یک تاجر دوم در شانگهای گفت: ما منتظریم تا قیمت میلگرد در ژوئن یا جولای به میزان مناسب خود برسد ولی قبل از آن بازار غیر فعال خواهد بود. اما پس از مشخص شدن قیمت ها، استفاده از میلگرد به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.
ارزیابی قیمت میلگرد داخلی چین شرقی سابق در روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن ۴۶۹۰-۴۷۲۰ یوان (۶۹۸-۷۰۳ دلار) در هر تن بود که کمترین میزان در نیمه دوم ژانویه بود.
طبق اطلاعات دولت محلی، تا اواسط ژوئن، حدود ۳۰ شهر ردیف سوم و چهارم پیش پرداخت را از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد از کل قیمت خرید ملک کاهش داده است.
بانک‌های ۱۳ شهر از این تعداد نیز نرخ وام مسکن را به ۴.۲۵ درصد کاهش داده است که توسط بانک مرکزی برای وام مسکن بر اساس نرخ وام اصلی پنج ساله (LPR) 4.45 درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، محاسبه بر اساس اساس مساحت در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ تنها ۵۰۷.۳۸ میلیون متر مربع بوده است که ۲۳.۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
یک تحلیلگر صنعت گفت: «شرکت‌های مسکن به دلیل نقدینگی کم در مسکن در پنج ماه گذشته، جریان سرمایه ضعیفی دارند.
این تحلیلگر افزود، به این ترتیب، آنها سرمایه گذاری خود را در زمینه زمین و پروژه های جدید کاهش دادند.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، سرمایه گذاری در زمین در ژانویه بالغ بر ۲۳.۸۹ میلیون متر مربع است که ۴۵.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، در حالی که سرمایه گذاری مسکن در مدت مشابه سال گذشته به ۳.۹۵ تریلیون یوان رسیده است و کاهش 3 درصدی را تجربه کرده است.
به گفته منابع بازار، در همین حال، نرخ ساخت و ساز نیز به دلیل نشانه کووید-۱۹ در ماه های آوریل و می کاهش یافته است.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، مساحت شروع مسکن جدید در ماه اول سال ۵۱۶.۲۸ میلیون متر مربع بوده است که نسبت به سال قبل ۳۰.۶ درصد کاهش داشته است.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.