جستجو

چین، در سال گذشته توانسته با تولید بیش از ۸ برابری، از هند، جدی ترین رقیب خود پیشی بگیرد و سلطان بلامنازع تولید فولاد خام در جهان شود. همچنین در میان بزرگترین شرکت های فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ نام ۶ شرکت چینی نیز به چشم می خورد.

۶ شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ فولاد جهان، چینی است

طبق آمارهای موجود تولید جهانی فولاد خام در سال ۲۰۲۱ به ۱.۹ میلیارد تن رسید که در این میان چین با حجم تولید ۱.۰۳ میلیارد تن در صدر فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت، در حالی که هند با حجم تولید بسیار کمتر از چین در رتبه دوم قرار گرفت. تولید هند تنها ۱۱۸.۲ میلیون تن فولاد خام بوده است.

فولاد خام اولین نوع فولاد است که در ساخت بسیاری از کالاها از جمله اتومبیل، کشتی و تجهیزات نقشی کلیدی ایفا می کند.

بر اساس داده های آماری به دست آمده، ژاپن با تولید ۹۶.۳ میلیون تن در رتبه سوم و ایالات متحده آمریکا با تولید ۸۵.۸ میلیون تن در رتبه چهارم قرار گرفتند.

فاصله عجیب تولیدات چین که تقریبا حدود ۸.۷ برابر هند است فاصله مصرف و تولید این کشور را با سایر کشورهای جهان به خوب نشان می دهد به خصوص که اگر این آمارها درست باشد چین به تنهایی بیش از ۵۴ درصد فولاد خام جهان را تولید می کند.

* اوضاع تولید فولاد در کشورهای عربی چه طور است؟

در مورد کشورهای عربی، مصر با حجم تولید ۱۰.۳ میلیون تن در جایگاه بیستم جهان قرار گرفته است، در حالی که عربستان سعودی با تولید ۸.۷ میلیون تن در رتبه دوم جهان عرب و بیست و یکم جهان قرار دارد. الجزایر نیز با ۴.۲ میلیون تن در جایگاه سوم کشورهای عربی قرار داد. امارات نیز با تولید ۳ میلیون تن، رتبه چهارم جهان عرب و ۴۱ جهان را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین شرکت های تولید کننده فولاد خام در ۲۰۲۱

گروه چین بائوو با تولید ۱۲۰ میلیون تن، بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد خام در سال ۲۰۲۱ بود که به تنهایی تولیداتش از دومین کشور تولید کننده فولاد خام بیشتر بوده است.

در جهان عرب، شرکت عز استیل مصر با تولید ۵.۱۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ در صدر شرکت‌های عربی قرار گرفت و در رتبه ۷۴ جهان قرار گرفت، در حالی که شرکت آهن و فولاد عربستان وابسته به “SABIC” با مجموع تولید ۴.۸۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ در رتبه دوم جهان عرب و هفتاد و نهمین در جهان است.

۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد خام در سال ۲۰۲۱

بر اساس داده های به دست آمده، شرکت های برتر از لحاظ تولید چینی، ژاپنی، کره ای و هندی هستند که در این میان ۶ شرکت از میان ده شرکت چینی هستند. بی جهت نیست که حجم تولیدات این کشور با فاصله بسیار زیاد از بقیه کشورها قرار دارد.

در زیر ۱۰ شرکتی که بیشترین تولید فولاد خام را در سال ۲۰۲۱ داشته اند مرور می کنیم.

۱- گروه چین بائو «China BaowuGroup» با تولید ۱۲۰ میلیون تن بزرگترین تولید کننده فولاد خام در سال ۲۰۲۱ است.

۲- آرسلور متال «ArcelorMittal» که دفتر مرکزی ان در لوکزامبورگ مستقر است و ۷۹.۳ میلیون تن تولید دارد.

۳- گروه آنستیل « Ansteel Group» که یک شرکت چینی است و تولید آن ۵۵.۷ میلیون تن در سال گذشته بوده است.

۴- شرکت فولاد نیپون یا فولاد ژاپن «Nippon Steel Corporation» با ۴۹.۵ میلیون تن تولید در رتبه چهارم قرار دارد.

۵- گروه شگانگ «Shagang Group» از فولاد سازان چینی با ۴۴.۲ میلیون تن

۶- پوسکو « POSCO» فولاد ساز کره جنوبی با ۴۳ میلیون تن

۷- گروه اچ پی ای اس « HBIS Group» نیز که دفتر مرکزی ان در چین مستقر است با ۴۱.۶ میلیون تن در رتبه هفتم جایگاخه خود را تثبیت کرده است.

۸- گروه جیان لونگ «Jianlong Group» با تولید ۳۶.۷ میلیون تن باز هم چینی است.

۹- گروه شوگانگ «Shougang Group» نیز شرکتی چینی است که معادل ۳۵.۴ تن تولید دارد.

۱۰- گروه فولاد تاتا «Tata Steel Group» در رتبه ۱۰ از کشور هندوستان است که تولید سالانه وی در سال ۲۰۲۱ معادل ۳۰.۶ میلیون تن بوده است.

منبع : آرتان پرس 

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.