جستجو

قیمت‌های داخلی فولاد چین در مدت زمان میان روزهای جمعه تا دوشنبه (۱۷ تا ۲۰ ژوئن) در میان درخواست های اندک و پراکنده، سقوط کرد اما در این بین فعالان بازار معتقد بودند که قیمت فولاد هنوز به کف بازار نرسیده است.

افزایش نرخ بهره آمریکا باعث نگرانی چین

ارزیابی‌های قیمت برای میلگرد فولادی داخلی چین شرقی، برای کویل نورد گرم فولادی داخلی چین شرقی، و همینطور برای شمش فولادی داخلی exw تانگشان، همگی کاهش یافتند. قیمت این محصولات در روز دوشنبه در مقایسه با جمعه گذشته هر کدام بیش از ۶ درصد کاهش یافت.

منابع بازار گفتند که محرک این کاهش شدید قیمت فولاد در چین زمانی بود که بانک فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره معیار خود را در ۱۵ ژوئن افزایش داد.

فدرال رزرو پس از افزایش ۰.۲۵ درصدی در ماه مارس و ۰.۵ درصدی در ماه می، نرخ بهره اصلی خود را ۰.۷۵ درصد افزایش داد.

یک تحلیلگر صنعت در این خصوص گفت:

«ایالات متحده امیدوار است که تورم [نرخ] داخلی خود را کاهش دهد، که این اتفاق به معنای کاهش قیمت کالاها است. به عنوان کشوری با روابط تجاری نزدیک با چین، کاهش قیمت کالاهای اساسی آمریکا تأثیر زیادی بر قیمت کالاهای چین از جمله آنهایی که محصولات فولادی دارند، دارد.»

در بازار آتی فولاد چین، قیمت ها اکنون برای شش روز معاملاتی متوالی کاهش یافته است که منجر به احساسات نزولی در بازار لحظه ای فولاد شده است.

به عنوان مثال، قیمت پایانی قرارداد آتی میلگرد ماه اکتبر بورس آتی شانگهای در ۲۰ ژوئن ۴۱۴۹ یوان (۶۱۸ دلار) در هر تن بود که ۶۴۴ یوان در هر تن نسبت به قیمت افتتاحیه در ۱۳ ژوئن، اولین روز از این دور کاهش یافت.

فشار قیمت در بازار فولاد چین

قیمت فولاد در چین در ماه های آوریل و می، زمانی که شانگهای تحت محدودیت های قرنطینه کووید-۱۹ قرار داشت تحت فشار بود.

یک تحلیلگر صنعت در این مورد اینگونه بیان کرد:

«تقاضای فولاد در شانگهای در این دو ماه تقریباً صفر بود و در نتیجه تقاضای فولاد این کشور ۳۰ ​​تا ۵۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود اما قیمت فولاد به اندازه تقاضا کاهش پیدا نکرد.

به عنوان مثال، ارزیابی قیمت برای کویل نورد گرم داخلی چین شرقی سابق، در آوریل به طور متوسط ​​۵۱۱۵ یوان در هر تن بود که ۴۴۶ یوان در هر تن (۸٪) نسبت به قیمت ۵۵۶۱ یوان در هر تن در سال گذشته کاهش داشت. میانگین قیمت این محصول در ماه می ۴۸۱۲ یوان در هر تن بود که ۱۰۸۸ یوان در هر تن (۱۸ درصد) نسبت به ۵۹۰۰ یوان در هر تن در می ۲۰۲۱ کاهش داشت.

در نیمه اول ژوئن، قیمت فولاد کاهش یافت اما برای جذب خریداران کافی نبود.

شکایت مشتریان از عدم سود در محصولات پایین دستی فولاد چین

یک تاجر در هانگژو گفت:

حجم فروش در چند هفته گذشته بسیار پایین بوده است، زیرا مشتریان از عدم سود در محصولات پایین دستی فولاد شکایت داشتند.

این معامله گر افزود:

فشار تجمعی تقاضای ضعیف، در بلندمدت در نهایت منجر به سقوط قیمت شد.

معامله گرانی که خود را به فروش می رسانند

منابع بازار گفتند که تاجران به طور فعال محصولات فولادی را از ترس ادامه کاهش قیمت ها می فروختند، اما این به خودی خود باعث کاهش قیمت فولاد شد.

یک تاجر در تیانجین گفت:

تقاضا واقعا ضعیف است. به سختی می توان گفت که آیا بازار پس از کاهش قابل توجه اخیر به پایین ترین سطح خود رسیده است یا خیر. تقاضا احتمالاً در سه ماهه سوم بهبود می یابد، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

منابع خبری گزارش دادند که کاهش قیمت داخلی فولاد چین منجر به کاهش پیشنهادات صادراتی فولاد و سپس جذب خریداران خارجی خواهد شد.

فعالان بازار گفتند که قیمت های صادراتی کویل نورد گرم احتمالاً کمتر از ۶۵۰ دلار در هر تن فوب چین، بر اساس قیمت های داخلی در روز دوشنبه، در مقایسه با پیشنهادات ۷۲۰ – ۷۷۰ دلار در هر تن فوب در جمعه گذشته بود.

تاجر دیگری در هانگژو گفت:

با توجه به زیان های طولانی و قابل توجه، احتمالاً هیچکس اکنون خریدی انجام نمی دهد.

فشار بر قیمت مواد خام فولاد چین

محاسبه شاخص قیمت برای سنگ آهن ۶۲ درصد آهن، cfr Qingdao، در ۲۰ ژوئن ۱۱۱.۶۹ دلار در هر تن بود. این رقم ۳۴.۶۱ دلار در هر تن کمتر از بالاترین قیمت ماهانه در ۷ ژوئن یعنی ۱۴۶.۳۰ دلار در هر تن بود.

یک تاجر مستقر در هنگ کنگ گفت:

فشار نزولی کاهش حاشیه قیمت فولاد در دو هفته گذشته بر قیمت سنگ آهن قطعاً بارز بود. اکثر فعالان بازار بر این عقیده بودند که قیمت سنگ آهن در چند ماه گذشته به دلیل حرکت در بازار کاغذ بیش از حد ارزش گذاری شده است و به همین دلیل است که نزول قیمت سنگ آهن شدید بوده است.

قیمت قراضه فولاد چین همراه با قیمت تمام شده فولاد کاهش یافته است و برخی از کارخانه های فولادی قیمت قراضه را در روز دوشنبه نسبت به قیمت روز جمعه گذشته تا ۳۰۰ یوان در هر تن کاهش دادند.

ارزیابی قیمت ضایعات سنگین فولاد داخلی تحویلی چین در ۱۷ ژوئن، ۳۵۲۰ تا ۳۸۱۰ یوان در هر تن بود.

یک تحلیلگر قراضه فولادی مستقر در پکن گفت:

«[کاهش قیمت قراضه فولاد] مطمئناً اتفاق خواهد افتاد. سودآوری کارخانه های فولاد به طور جدی زیر سوال رفته است و آنها تولید را کاهش می دهند. تقاضای کمی برای ضایعات فولادی وجود دارد.»

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.