جستجو

«هرچه بیشتر تولید کنی، بیشتر ضرر می‌‌‌کنی»؛ این جمله‌ای است که نشریه «پلتس» در گزارش خود از وضعیت بازار آهن و فولاد چین، به نقل از تولیدکنندگان و تجار چینی ذکر کرده است. چشم‌‌‌انداز منفی تقاضا برای فولاد در چین باعث شده است تا نرخ این محصول در سراشیبی سقوط قرار گیرد و زمینه سقوط بهای مواد اولیه مصرفی در تولید فولاد را فراهم کند. سقوط آزاد قیمتی در بازار آهن و فولاد چین با شدت ادامه دارد. افول بخش ساخت‌‌‌وساز در چین با کاهش تقاضای فولاد عامل اصلی این عقبگرد قیمتی است. در روز ابتدایی هفته جاری (دوشنبه بیستم ژوئن) بهای بیلت تانگشان با افت ۴/ ۸درصدی روبه‌رو شد و تا کف کانال ۳۸۳۰یوآن عقب نشست. به این ترتیب، همچنان سیگنال منفی تقاضای فولاد چین در این بازار جولان می‌دهد.

سقوط سنگ‌‌‌آهن تا مرز ۱۱۰ دلار

افت تقاضا برای فولاد در چین باعث شد تا روز گذشته، قیمت سنگ‌آهن حمل‌شده از طریق دریا همچنان کاهشی باشد. تجار چینی برای جذب مشتری و فروش سنگ‌آهن، به محصولات خود چوب حراج زده‌‌‌اند؛ به‌‌‌نحوی که بهای هر تن سنگ‌آهن معیار «پلتس» یعنی سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد تحویل بنادر شمالی چین در روز ۲۰ ژوئن نسبت به هفدهم این ماه با کاهش ۹دلار و ۸۰سنتی به ۱۱۲دلار و ۳۵سنت به ازای هر تن رسید. با توجه به وضعیت نامطلوب تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن، احتمال استمرار روند کاهش قیمت در این بازار وجود دارد. فولادسازان چینی می‌‌‌گویند، در شرایط کنونی، تولید بیشتر به مفهوم زیان بیشتر است. زیان‌‌‌ده شدن فولادسازان چینی ریسک توقف تولید را مطرح کرده که این موضوع به کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن دامن می‌زند و زمینه عقبگرد قیمتی در این بازار را فراهم می‌کند.

سیگنال افول تقاضای فولاد به بازار زغال‌‌‌سنگ رسید

افول تقاضا برای فولاد در چین باعث شد تا بهای زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین هم وارد مسیر کاهشی شود. به گزارش «پلتس»، پریمیوم زغال‌سنگ فوب استرالیا که به مقصد بنادر چین ارسال می‌شود، در روز ابتدایی این هفته با کاهش ۵/ ۱دلاری به ازای هر تن مواجه شد؛ اما وضعیت برای زغال‌سنگ سی‌اف‌ار چین به‌مراتب منفی‌‌‌تر بود؛ به نحوی که پریمیوم این محصول کاهش ۱۰دلاری به ازای در هر تن را تجربه کرد. زغال‌‌‌سنگ داخلی چین نیز از سکه افتاده است؛ به‌نحوی که هر تن زغال‌‌‌سنگ در بازار داخلی این کشور ظرف یک‌روز ۴۰۵یوآن در هر تن کاهش داشت و قیمت‌ها نسبت به هفته قبل در سطوح بسیار کمتری قرار گرفت.

فولاد ترکیه در مسیر ارزانی

از بازار قراضه فولادی ترکیه هم خبر می‌رسد که همچنان جریان کاهشی در این بخش ادامه دارد. سقوط نرخ قراضه وارداتی به ترکیه در روزهای گذشته به میزانی جدی بود که بر نرخ محصولات فولادی ترکیه نیز اثرگذار شده است. متقاضیان محصولات فولادی ترکیه از فرصت کاهش بهای قراضه استفاده کرده و درصدد هستند تا محصولات فولادی این کشور را با نرخی کمتر خریداری کنند. بنا به منابع «پلتس» در ترکیه، پریمیوم قراضه آهن در این کشور ظرف روز بیستم ژوئن به ۵/ ۱۲دلار به ازای هر تن سقوط کرد که این رقم کمترین نرخ پریمیوم آن پس از نوامبر ۲۰۲۰ بود.

منبع : دنیای اقتصاد

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.