جستجو

علیرغم اینکه کشورها به دنبال کاهش انتشار کربن خود هستند، صنعت فولاد جهانی همچنان در حال ساخت کوره‌های بلند سنتی است. بر اساس گزارش Global Energy Monitor، یک سازمان غیردولتی مستقل که پروژه‌های سوخت فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال می‌کند، کشورها به ساخت نیروگاه‌های جدید مبتنی بر زغال‌سنگ ادامه می دهند و در عین حال تعهدات سخت‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در نتیجه، کوره‌های بلند زغال‌سنگ ممکن است در طول زمان غیرضروری یا غیرقابل استفاده شوند و این بخش را با دارایی‌های سرگردان به ارزش بین 345 تا 518 میلیارد دلار باقی بگذارد.
بیشتر ریسک این دارایی های سرگردان در آسیا، به ویژه چین و هند، جایی که 80 درصد از ظرفیت جدید فولادسازی مبتنی بر زغال سنگ در جهان برنامه ریزی شده، متمرکز است.
به گفته انجمن جهانی فولاد، این صنعت مسئول 7 تا 9 درصد از انتشار مستقیم سوخت های فسیلی است. کوره های بلند سنتی از زغال سنگ کک برای ذوب فلز در سنگ آهن و حذف اکسیژن استفاده می کنند. محصول جانبی این واکنش شیمیایی دی اکسید کربن است، در حالی که مقادیر زیادی انرژی نیز برای گرم کردن کوره های بالای 1000 درجه سانتیگراد مورد نیاز است. این گزارش در ادامه هشدار می‌دهد که تغییر جهانی از کوره‌های بلند سنتی به کوره‌های قوس الکتریکی بسیار کند است. در حال حاضر 31 درصد از ظرفیت فولادسازی از کوره های قوس الکتریکی استفاده می کند. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی تا سال 2030، حداقل 37 درصد و 53 درصد تا سال 2050 از ظرفیت فولادسازی باید از فناوری کوره‌های قوس الکتریکی استفاده کند.

منبع : ایفنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.