جستجو

تولیدکنندگان ایرانی از چهارشنبه گذشته تعدادی مناقصه بیلت را باز کرده اند و به مشتریان خارجی ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تن از این مواد را برای تحویل در ماه ژوئیه تا اوت پیشنهاد می کنند اما به دلیل عدم تطابق بین قیمت پیشنهادی خریداران و قیمت های هدف کارخانه، هیچ رزرو تازه ای شنیده نشد.

مشتریان بیلت ایران تخفیف ها را هدف قرار می دهند

یکی از تجار فولاد با اشاره به تقاضای قوی داخلی ناشی از کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش تولید فولاد در ماه های تابستان در بحبوحه کمبود برق در کشور گفت: کارخانه ها نمی خواهند قیمت صادرات خود را به زیر ۵۴۰ دلار در هر تن فوب کاهش دهند.
بالاترین پیشنهاد برای موادی که برای تحویل در ماه جولای برنامه ریزی شده بود، ۵۳۲ دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران بود.
در همین حال، محموله ای که برای حمل در ماه اوت برنامه ریزی شده بود، قیمتی معادل ۵۲۵ – ۵۲۸ دلار به ازای هر تن فوب دریافت کرد.
منابع خبری گفتند که هر دو پیشنهاد رد شدند، در حالی که سایر پیشنهادها کمتر از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب بودند.
در حال حاضر مشتریان، پس از سقوط بازار چین قیمت های پایین تر را هدف قرار داده اند، همچنین کاهش قیمت قراضه و بیلت در سطح جهانی، تحت فشار قیمت پایین بیلت روسی موجود در بازار قرار گرفته است.

آنها به دلار آمریکا نیاز دارند!

یک منبع تجاری در پاسخ به این سوال که چرا تامین کنندگان ایرانی به دنبال فروش بیلت در خارج از کشور با علم به کاهش قیمت ها و عدم تطابق با اهداف خود هستند، گفت: “آنها به دلار آمریکا نیاز دارند”.
این تاجر افزود: “اما بازار به سادگی برای آنها کار نمی کند.” این منبع افزود که شمش روسی اخیراً با قیمت ۵۷۰ دلار در هر تن سی اف آر به مصر عرضه شده است، در حالی که مشتریان ۵۵۰ دلار در هر تن سی اف آر را هدف قرار داده اند.
با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل حدود ۷۰ دلار در هر تن از جنوب ایران به مصر به اضافه حاشیه سود تاجر و هزینه های اضافی بانکی مربوط به تجارت مواد ایران به دلیل تحریم های غرب، قیمت پایه فوب برای رقابت با روسیه باید زیر ۵۰۰ دلار در هر تن باشد.
در چین، بیلت روسی به طور مشابه با قیمت ۵۷۰ دلار به ازای هر تن cfr در دسترس بود و برخی از رزروها با قیمت ۵۴۰ دلار در هر تن cfr شایعه می‌شدند.

فولاد ایرانی باید قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب داشته باشد

هزینه حمل و نقل از ایران به آسیا ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر تن تخمین زده می شود، به این معنی که برای رقابتی بودن فولاد ایرانی باید قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب داشته باشد.
فست مارکت قیمت بیلت فولادی صادراتی فوب بنادر ایران را در روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۵۲۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به هفته گذشته کاهش یافت.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.