جستجو

بهای میلگرد برخلاف اغلب پیش‌بینی‌‌‌ها کاهشی شد و روز چهارشنبه (اول تیرماه) مجددا به کانال ۱۷‌هزار تومانی عقب‌‌‌‌نشینی کرد. پیش‌بینی‌‌‌های اخیر از بازار فولاد از احتمال رونق بازار میلگرد و ۲۰‌هزار تومانی‌شدن نرخ آن خبر می‌‌‌داد؛ اما جنب‌وجوش بازار به دلیل عواملی همچون عزم عوامل بازارساز برای کنترل قیمت، نبود تقاضای مصرفی در بازار و انباشت محصول در انبار تجار موجب رکود این بازار و در نتیجه عقبگرد قیمتی آن شد. در عین حال، سقوط نرخ فولاد در بازارهای جهانی و همچنین کاهش نرخ فولاد صادراتی ایران و به تبع آن کاهش قیمت داخلی این محصول همچنان ادامه دارد و این موضوع نیز از افت نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار داخل حمایت می‌کند.
معامله شمش فولاد با میانگین نرخ 13‌هزار و 150تومان در روز سه‌‌‌شنبه 31خرداد، از عقبگرد قیمت مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه اول تیرماه حمایت کرد و باعث شد نرخ میلگرد در این روز، کانال قیمتی 18‌هزار تومانی را از دست بدهد و به کانال 17‌هزار تومانی سقوط کند؛ به‌‌‌نحوی که هر کیلوگرم میلگرد سایز16 در بازار آزاد تهران با نرخ 17‌هزار و 750تومان به فروش رفت. البته برخی فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی می‌‌‌گویند در این نرخ نیز خبری از مشتری در بازار آزاد تهران نبوده و همین موضوع باعث شده است تا برخی تجار برای فروش محصول خود چاره‌‌‌ای جز ارائه تخفیف و زیرفروشی نداشته باشند. بررسی روند معاملات میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز مهر تاییدی بر رکود این بازار است. روز گذشته در رینگ بورس‌کالا 200‌هزار تن میلگرد عرضه شد که از این میزان فقط 10‌درصد با قیمت 18‌هزار تومان معامله شد. با توجه به اختلاف قیمتی این کالا و شمش معامله‌شده در بازار، خریدهای روز گذشته فاقد توجیه منطقی بود و برخی فعالان بازار آن را غیرواقعی عنوان کردند. در این شرایط، با توجه به کاهش قیمت جهانی محصولات فلزی و مواد اولیه این زنجیره، احتمال افزایش قیمت میلگرد و رونق آن در تیرماه از نظر فعالان صنعتی حتی با وجود قطعی برق بسیار محدود است.

منبع : دنیای اقتصاد

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.