جستجو

تولید جهانی فولاد خام در ماه می سال جاری با ۳.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۶۹.۵ میلیون تن رسیده است.

کاهش تولید ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان

در ماه می، تمامی مناطق و ده کشور برتر تولیدکننده فولاد به جز هند، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، کاهش تولید فولاد را در مقایسه با سال گذشته نشان دادند.
با این حال، در مقایسه با تولید فولاد در ماه آوریل با ۱۶۲.۷ میلیون تن، وضعیت در ماه می بهبود یافته است.
بسیاری از مناطق چین در ماه می به دلیل شیوع کووید- ۱۹ در قرنطینه بودند که منجر به کاهش ۳.۶ درصدی تولید فولاد خام کشور پیشرو فولادساز جهان به ۹۶.۶ میلیون تن در ماه می و ۴۳۵ میلیون تن از ماه ژانویه تا ماه می شد. براساس داده های موجود این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷/۸ درصد کاهش داشته است.

بالاترین میزان صادرات فولاد چین در یک سال گذشته

از سوی دیگر، صادرات فولاد چین در ماه می به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسید و شکاف های عرضه را در کشورهایی پر کرد که جریان تجارت عادی آنها در اثر حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه مختل شده بود.
منابع خبری گزارش دادند که افزایش قابل توجه ۱۷.۳ درصدی تولید فولاد هند در ماه می به تقاضای صنعت خودروی داخلی و فروش صادرات تهاجمی تولیدکنندگان فولاد این کشور در خلال اختلال در زنجیره تامین به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین نسبت داده می شود.
از ژانویه تا می، کل تولید فولاد هند با ۶.۵ درصد افزایش به ۵۳.۲ میلیون تن رسید.
ژاپن که در رتبه سوم تولید فولاد ورلد استیل قرار دارد، توانست تولید خود را با ۴.۲ درصد کاهش در ماه می به ۸.۱ میلیون تن و با کاهش ۳.۵ درصدی از ژانویه تا می به ۳۸.۵ میلیون تن برساند.
ایالات متحده چهارمین میزان فولاد تولید شده در ماه می را با ۷.۲ میلیون تن گزارش داد که ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. در مجموع از ژانویه تا می، تولید فولادسازان ایالات متحده ۳۴.۳ میلیون تن بود که ۱.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
تولید فولاد روسیه در ماه می با ۱.۴ درصد کاهش به ۶.۴ میلیون تن رسید، همچنین میزان تولید فولادسازان روسیه از ژانویه تا می با ۲.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۱ میلیون تن رسید.
روسیه بسیاری از بازارهای سنتی فروش صادراتی خود را در ماه های اخیر به دلیل تحریم های ناشی از حمله به اوکراین از دست داده است.

دسترسی اعضای روسیه به انجمن جهانی فولاد قطع شد

طبق اعلامیه ۱۳ ژوئن ادوین باسون، مدیر کل ورلداستیل، از ۱۶ ژوئن، دسترسی اعضای روسیه به خدمات و جلسات Wordlsteel و همچنین اطلاعات و پشتیبانی ارائه شده، برای مدت زمان تحریم های اتحادیه اروپا متوقف شد.
کره جنوبی که بر اساس رده بندی ورلد استیل در رتبه ششم قرار دارد، تولید خود را در ماه می ۱.۴ درصد و از ژانویه تا می ۳.۴ درصد کاهش داد و به ترتیب به ۵.۸ میلیون تن و ۲۸.۲ میلیون تن رسید.
آلمان در ماه می در رتبه هفتم قرار داشت و ترکیه درست پشت سر آن قرار گرفت. کاهش قابل توجه ۱۱.۵ درصدی منجر به تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد در ماه می به دلیل تقاضای ضعیف بخش های ساختمانی و خودروسازی و همچنین کارهای تعمیر و نگهداری، شده است. تولید فولاد آلمان از ژانویه تا می با ۴.۸ درصد کاهش به ۱۶.۴ میلیون تن رسید.
تولید فولاد ترکیه در ماه می مشابه آلمان بود – ۳.۲ میلیون تن، ۱.۴ درصد کاهش – و تولید ژانویه تا می با ۲.۸ درصد کاهش به ۱۶.۰ میلیون تن رسید.

ترکیه رتبه هشتم را پس می گیرد

اخیراً، شمش فولاد ارزان قیمت کارخانه‌های روسیه – که به دلیل کاهش گزینه‌های صادراتی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب در دسترس ترکیه قرار گرفت – فولادسازان ترکیه را از خرید قراضه منحرف کرد و این احتمال را افزایش داد که ترکیه ممکن است در ماه ژوئن مجدداً در رتبه هشتم ورلد استیل قرار گیرد.
فولادسازان برزیل در ماه می ۳ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. تولید فولاد برزیل از ژانویه تا می با ۲.۲ درصد کاهش به ۱۴.۵ میلیون تن رسید.

کاهش دو رقمی تولید فولاد ایران

کاهش دو رقمی برای، دهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان، پیش بینی می شد. تولید فولاد ایران در ماه می ۱۷.۶ درصد، در آوریل ۲۰.۷ درصد و در مارس ۶.۱ درصد کاهش یافت. همچنین انتظار می‌رود تولید فولاد ایران در چهار ماه آینده کاهش بیشتری پیدا کند. منابع بازار کاهش تولید فولاد را ناشی از کمبود نیرو در کشور دانستند.
تولیدکنندگان فولاد ایران به دلیل هوای گرم تابستان مجبور به کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق در شیفت های روزانه در ماه ژوئن و ۱۰۰ درصدی در ماه آگوست خواهند بود و در ماه سپتامبر، محدودیت باید به ۴۰-۶۰٪ بازگردد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.