جستجو

سید رضا فاطمی‌امین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه معدن تأکید بسیاری دارند، اظهار داشت تأکید ایشان نسبت به حوزه معدن بسیار درست است، زیرا یکی از نقاط آغاز چرخه تولید، حوزه معدن است.

بررسی تمام نقاط امیدبخش از نظر ذخایر معدنی از مهرماه سال گذشته

وی تصریح کرد: شناسایی ذخایر معدنی، نخستین بحث در حوزه معدن است که متأسفانه در این زمینه عقب هستیم و نمی‌دانیم که به‌طور دقیق به چه میزان ذخایر معدنی وجود دارد و تا چه حد قابل‌برداشت خواهند بود، بنابراین کار ویژه‌ای را از مهرماه سال گذشته آغاز و تمام نقاط امیدبخش کشور را ابتدا از خراسان جنوبی سپس کردستان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق بررسی کردیم تا به‌دقت و ذخایر معدنی شناسایی و شود و خوشبختانه ذخایر بسیار ارزشمندی در خراسان جنوبی اکتشاف شد و به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

صادرات مواد خام معدنی تنها یک درصد است

وزیر صمت برداشت از معادن را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت‌شده، اما کمتر از یک درصد آن یعنی ۴.۵ میلیون تن به‌صورت خام صادرشده است؛ به‌عبارت‌دیگر ۹۹ درصد حاصل استخراج انجام‌شده در چرخه تولید روبه‌جلو رفت، البته مواد نیمه‌خام نیز صادر کردیم اما به جرأت می‌توان گفت که صادرات مواد خام معدنی بسیار کم و در حد یک درصد است.

فاطمی امین بیان کرد: همچنین شاهد رشد تولید در برداشت‌های حوزه مس، سنگ‌آهن و سرب نیز بودیم.

سرمایه‌گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم باید علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود به یک کار مهم و زیرساختی یعنی سرمایه‌گذاری نیز توجه کنیم.

وزیر صمت ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر نسبت به حوزه سرمایه‌گذاری توجه چندانی نشده است و سال‌هایی بوده که سرمایه‌گذاری ما کمتر از میزان از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های قبلی بوده است، یعنی حتی به میزان نرخ استهلاکی که در سرمایه‌گذاری‌های قبلی فرسوده شده بود نیز سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده بود.

فاطمی امین یادآور شد: سال گذشته سرمایه‌گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار آغاز شد که نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است.

شناسایی شهرهای دارای اشتغال پایین به تفکیک شهرستان بر اساس طرح آمایش صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: متأسفانه فاقد توزیع جغرافیایی مناسب در سرمایه‌گذاری‌ها هستیم به‌گونه‌ای که در برخی از شهرها بیش‌ازحد فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری مستقرشده است، اما در بسیاری از شهرها شاهد بیکاری بالا و مهاجرت هستیم؛ در این خصوص کار ویژه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آمایش صنعت، معدن و تجارت انجام‌شده و خوشبختانه مطالعات بسیاری نیز در مورد آن صورت گرفته و در تمام شهرهایی که به تفکیک شهرستان از اشتغال پایینی برخوردار هستند، طرح‌ها شناسایی‌شده و ظرف دو ماه آینده این طرح‌ها آغاز خواهد شد تا به یک توازن منطقه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری برسیم.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته

فاطمی امین گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ میزان صادرات افزایش ۴۰ درصدی داشت؛ همچنین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نیز رشد ۴۰ درصدی صادرات را تجربه کردیم.

وی عنوان کرد: به‌طور متوسط از ابتدای امسال تاکنون هر هفته حداقل یک هیئت خارجی و سرمایه‌گذاری، مسئولان اقتصادی، مدیران ارشد سایر کشورها به ایران سفرکرده‌اند و حداقل یک هیئت ایرانی برای گسترش مبادلات و پیوندها به کشورهای خارجی سفرکرده است.

ایجاد ارتباط تجاری میان استان‌های کشور با استان‌های سایر کشورها باهدف تعمیق صادرات

وزیر صمت تأکید کرد: اقدام جدید وزارت صمت برای تعمیق صادرات و تقویت تجارت خارجی، برقراری ارتباط بین استان‌های سایر کشورها با استان‌های کشور بوده است، برای مثال ارتباط استان اصفهان را با یک استان در چین و روسیه برقرار کردیم و این ارتباط‌ها می‌تواند فرآیندها را تسریع کند.

منبع: خبرگزاری مهر

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.