جستجو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اختصاص درصد اندکی از سود شرکت‌های بزرگ به توسعه محصولات دانش بنیان انقلاب بزرگ در این حوزه و صادرات محصولات خواهد انجامید.


“سید رضا فاطمی امین” در حاشیه نخستین نمایشگاه صادرات محصولات دانش بنیان شرکت های کوچک و متوسط در جمع خبرنگاران افزود: در هدفگذاری صادرات علاوه بر توجه به مبالغ صادراتی و افزایش آن به ترکیب صادرات نیز توجه داریم.
وی با اشاره به صادرات برخی محصولات خام ونیمه خام این رویه را اشتباه برشمرد و تاکید کرد: باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان رفته و ترکیب و سهم آنها را افزایش دهیم.
فاطمی امین اظهارداشت: نزدیک به ۵۷۰ واحد دانش بنیان تولیدی در شهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند و حدود یک هزار و ۶۰۰ کارگاه در این شهرک‌ها برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در حال احداث می‌شود.
فاطمی امین ادامه داد: شرکت های دانش بنیان کوچک به طور معمول از سرمایه لازم برای تامین زمین، ساختمان و امکانات مورد نیاز برخوردار نیستند و چنین مواردی منجر به از دست رفتن زمان از آنها خواهد شد و بر این اساس ۱۶۰۰ کارگاه در شهرک های صنعتی در حال ساخت است تا زمانی که شرکت های دانش بنیان وارد فاز تولید می شوند به استقرار آنها کمک کنند.
وی اظهار داشت: اقدام خوب دیگر در شرکت شهرک های صنعتی برای حمایت از واحدهای دانش بنیان، حذف مزایده زمین برای این شرکت ها است؛ همچنین فقط بین ۵ تا ۱۰ درصد پیش‌پرداخت درمناطق محروم از آنها گرفته می‌شود و مدت زمان بازپرداخت زمین شان ۴۸ ماه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد بازاری برای عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان که به زودی راه اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه دو مشکل وجود دارد؛ دسته نخست افرادی که مدعی هستند محصولاتی کیفی با قیمت مناسب و دانش بنیان تولید کرده‌اند و باید مورد استفاده قرار بگیرد و در مقابل، افرادی که معتقدند مواد و تجهیزات مورد نیاز آنها از داخل قابل تامین نیست و باید از خارج تامین شود؛ در این راستا نیازمند ساز و کاری برای به هم رسانی این دو دسته و ساماندهی موضوع هستیم.
وی یادآور شد: در گسترش فناوری در کشور شاهد دو رویکرد عرضه محور و تقاضا محور هستیم، در رویکرد نخست شرکت‌های دانش بنیان با یک ایده ایجاد می‌شوند و از بابت مشاوره و تسهیلات مورد حمایت واقع می شوند تا به بلوغ برسند، اما با چالش بازاریابی محصولات آنها مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: در رویکرد تقاضامحور، واحدها و صنایع بزرگ که نیاز دانش بنیان دارند تقاضایشان را مطرح می‌کنند و متناسب با ظرفیت‌های کشور به آن سمت و سو حرکت خواهند کرد.
فاطمی امین گفت: در سال‌های گذشته رویکرد عرضه‌محور به خوبی در کشور پیش رفته است و در این راستا صندوق‌های جسورانه زیادی همراه با صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد های تخصصی ایجاد شده است، اما از رویکرد تقاضامحور غفلت شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این راستا معاونت ماشین آلات و تجهیزات را در وزارت صنعت راه اندازی کرده ایم تا تمرکز روی این مسئله باشد.
فاطمی امین تصریح کرد: در شرکت های بزرگ تنها درصد کوچکی از سود خالص شان را به محصولات دانش‌بنیان اختصاص دهند انقلابی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.
وی معتقد است: در این زمینه بلوغ یک شبه حاصل نمی‌شود و یک درک و زیرساخت ذهنی باید ایجاد شود؛ کار از چند شرکت بزرگ کار آغاز شده و به جد پیگیر موضوع هستند.

منبع : ایرنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.