جستجو

فلزات صنعتی بدترین فصل خود را از زمان بحران مالی سال 2008 می گذرانند، زیرا قیمت ها به دلیل نگرانی از رکود مجدد کاهش یافته است.
مس که بزرگترین بازار اقتصادی فلزات را داشته از رکورد چهار ماه پیش حال به بازاری نزولی رسیده است، در حالی که قلع در بدترین هفته خود از زمان بحران دهه 1980 تاکنون قرار گرفته و 21 درصد سقوط کرده است.
این یک تغییر چشمگیر نسبت به دو سال گذشته است، آن زمان فلزات در موجی از خوش بینی های پس از اتمام قرنطینه ها، پیش بینی های تورمی و امید به بخش عرضه افزایش یافتند. اکنون، تورم وجود دارد و عرضه هنوز کم است. اما به دلیل نگرانی ها در مورد کند شدن فعالیت صنعتی در اقتصادهای بزرگ، قیمت ها به شدت رو به کاهش است و تقاضا در چین نزولی است.
برای فلزی مانند مس، که در همه چیز از ماشین‌آلات صنعتی سنگین گرفته تا لوازم الکترونیک پیشرفته کاربرد دارد بازار به شدت با تغییرات اقتصادی مرتبط است و این عقب‌نشینی نشان‌دهنده سیگنالی از بازار کومودیتی ها است که تلاش‌ها برای کنترل مجدد قیمت‌ها با موفقیت‌های اولیه همراه بوده است. وضعیت بازار فلزات حتی با شروع کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین بدتر شده است و نشانه‌هایی وجود دارد که تجار چینی هم معتقدند قیمت مس کاهش بیشتری خواهد یافت.
حتی اگر بازار چین در نیمه دوم سال بهبود یابد، نمی‌تواند به تنهایی قیمت‌ها را به بالاترین حد خود برساند. اگر سایر اقتصادهای بزرگ دنیا به سمت رکود پیش بروند، بازار چین نیز با نرخ‌های استثنایی رشد نخواهد کرد. در ماه جاری میلادی قیمت جهانی مس تا 11 درصد افت داشته که در 30 سال گذشته یکی از افت قیمت های ماهانه بالا بوده است. سایر فلزات از آلومینیوم گرفته تا روی نیز نزولی بوده اند. شاخص فلزات صنعتی بلومبرگ نیز در سه ماهه اخیر 26 درصد افت داشته است.
فلزات بیشتر از سایر کومودیتی هایی چون محصولات کشاورزی و انرژی که تهاجم روسیه به اوکراین بر عرضه و تجارت آن ها تأثیر بیشتری داشته، آسیب دیده اند. شاخص انرژی بلومبرگ از پایان ماه مارس 10 درصد افزایش یافته است، در حالی که شاخص کشاورزی آن 9.7 درصد کاهش یافته است.
فدرال رزرو نیز هشدار داده که تأثیر چندانی بر محرک های بخش عرضه که زمینه ساز افزایش قیمت کالاهایی مانند نفت خام بوده ندارد، در حالی که تقاضا برای کالاهای ضروری مانند بنزین و غذا با افزایش فشار بر منابع مالی مصرف کنندگان، شکننده خواهد بود.

منبع : ایفنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.