جستجو

پایین آوردن قیمت محصولات فولادی مستلزم سیاست ها و یارانه‌هایی است که بسیاری از فولادسازان به عنوان یک واحد تولیدی بخش خصوصی اصلا توان یارانه و تخفیف بیشتر را برای محصولات تولیدی خود ندارد و برای مقابله با دامپینگ روسیه دست ایران بسته است و کاری نمی تواند انجام دهد.

زور کم ایران در برابر تخفیف ۴۰ درصدی روسیه در بازار جهانی فولاد

یکی از فعالان صنعت فولاد درباره تخفیف ۴۰ درصدی روسیه بر محصولات فولادی بازارهای صادراتی اظهارداشت: بازار صادراتی ایران از دست رفته است به این دلیل که جنس ارزانتر از جنس تولیدی ایران در دسترس مشتری وجود دارد و برای مشتری خرید جنس خوب و ارزان عامل مهمی در انتخاب محصول و کالاست و طبعا بازار بر اساس قیمت شکل می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: با اعمال تخفیف ۴۰ درصدی روسیه بر محصولات فولادی، بازار ایران عملا از بین رفته است و بازاری که برای هدف صادراتی آن زحمت زیادی کشیده شده، بازارسازی شده، ضرر و زیان آن پرداخته شده، از دست رفته است. البته تعداد معدودی مشتریان خاص وجود دارد که همچنان خرید محصولات فولادی از ایران را ادامه می‌دهند.
وی با بیان روند تولید محصولات فولادی تصریح کرد: براساس سیاست وزارت صمت مبنی بر الزام عرضه به بورس کالا، تمام محصولات فولادی تولید شده به بورس عرضه می شود لذا با توجه به قیمت های تعیین شده در بورس ، کالاهای تولید شده محصولات فولادی را نمی‌توان با قیمت پایین تر از حد معمول در بازار داخلی و یا صادراتی به فروش رساند زیرا بسیاری از صادرکنندگان از قبل ضررهای خود را در بازارهای صادراتی داده اند تا بتوانند این بازارها را پیدا کنند و اعمال تخفیف های روسیه عملا بازار فعالان صادراتی ایران را بر هم زده است و اصلا نمی توان با توجه به شرایط موجود هیچ پیشنهاد خاصی داد.
وی درباره فعالیت تولیدی فولادسازان در فصل تابستان گفت: اوضاع خوبی بر بازار حاکم نیست و قیمت ها دائما در نوسان است. به گونه‌ای که قیمت شمش و مواد اولیه این هفته با عددی معادل ۱۵ هزار تومان با عرضه هفته بعد در بورس کالا با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان تفاوت زیادی دارد و این نوسانات قیمتی ضرر و زیان دائمی خریداران، مشتریان و تولیدکنندگان را به همراه دارد از این رو تولیدکنندگان نمی‌توانند برنامه ریزی خاصی داشته باشند.
این فعال صنعت فولاد افزود: صنعت فولاد نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد و تا بازار به ثبات برسد بخشنامه جدیدی مانند اعمال عوارض صادراتی از طرف وزارت صمت به تولیدکنندگان ابلاغ می شود که ضمن کند کردن سیستم بازار، عملا شوک زیادی به بازار صادراتی کشور وارد می آورد.
وی با اشاره به اینکه عوارض صادراتی بر محصولات فولادی در شرایطی اعمال شد که بازار می‌توانست به راحتی عقب افتادگی‌های خود را جبران کند، ادامه داد: با اعمال عوارض از ابتدای امسال، عملا بازار ایران از بازارهای صادراتی عقب ماند و حتی بازارهای قبلی خود را نیز از دست داد و علاوه بر کاهش درآمد ارزی، ضرر و زیان زیادی به فعالان صادراتی وارد آورد.
این فعال صنعت فولاد در خاتمه تصریح کرد: عوارض صادراتی زمانی بر محصولات و کالا ها بسته می‌شود که بازار داخلی با کمبود و کاهش محصولات فولادی مواجه باشد و با اعمال عوارض، بازار داخل اشباع شود ولی زمانی که نیاز به پرداخت عوارض نبود عوارض وضع شد و عملا صدمه‌ای جدی به صنعت فولاد به علت اعمال سیاست‌های کوتاه مدت و مقطعی وارد آمد و موجب نارسایی در بازار داخل شد.

منبع: آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.