جستجو

قیمت محصولات فولادی تخت در منطقه فدرال مرکزی روسیه در اطراف مسکو به دلیل فشار مداوم کارخانه های روسیه، در بحبوحه مقاصد صادراتی محدود در نتیجه تحریم های این کشور پس از تهاجم به اوکراین، کاهش یافت.

ارزیابی بازار کویل نورد گرم و کویل نورد سرد روسیه

شاخص هفتگی قیمت برای کویل نورد گرم فولادی داخلی cpt مسکو، روسیه ۵۵۰۰۰ تا ۵۷۰۰۰ روبل (۱۰۱۵ – ۱۰۵۲ دلار) در هر تن ارزیابی شد که شامل ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود.
این میزان نسبت به قیمت ۵۶۰۰۰ تا ۵۸۰۰۰ روبل در هر تن یک هفته قبل ۱۰۰۰ روبل در هر تن کاهش یافته است اما به دلیل تقویت روبل، قیمت ها نسبت به قیمت ۹۹۹ – ۱۰۳۴ دلار در هر تن ۱۶ تا ۱۸ دلار افزایش یافته است.
بر اساس گزارش Oanda.com، نرخ مبادله روز دوشنبه ۵۴.۱۰ روبل به ۱ دلار بود، در حالی که در ۲۰ ژوئن این نرخ ۵۵.۲۳ روبل به ۱ دلار برآورد شد.
همچنین، این نرخ در ۲۳ فوریه، یعنی یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۷۹.۵۸ روبل به ۱ دلار و در ۱ ژانویه ۷۴.۹۰ روبل به یک دلار برآورد شد. واحد پول روسیه در ۱۳ مارس پس از اعمال تحریم های غرب به ۱۳۳.۸۶ روبل کاهش یافت و به یک دلار رسید.
با توجه به فشار حجم‌ های فروخته نشده کارخانه‌ های روسی به دلیل محدودیت‌ مسیرهای صادراتی، معامله‌ گران انتظار دارند که قیمت‌ ها همچنان به کاهش خود ادامه دهند.
همچنین، انتظار می رود قیمت ها در ماه جولای به حدود ۵۰۰۰۰ روبل در هر تن کاهش یابد. یکی از سهامداران بزرگ در این زمینه گفت همه تامین کنندگان Severstal، NLMK و MMK تقریباً حجم مشخصی جهت عرضه دارند، از طرف دیگر پیشنهادات مازاد از کارخانه های روسی در بازار وجود دارد که بر قیمت ها فشار می آورد.
علاوه بر این، برخی از بازرگانان به دلیل احتمال عرضه از ArcelorMittal Temirtau قزاقستان، انتظار فشار بیشتری بر قیمت ورق نورد گرم و نورد سرد دارند.
منابع گفتند که قبلاً مزیتی در خرید مواد نورد گرم و سرد از کارخانه‌ های روسی به شکل محصولات کلاف دار وجود داشت، زیرا تولیدکنندگان لوله، که مصرف کنندگان نهایی کلاف می باشند، معمولاً قیمت‌ های بهتری در شرایط یکسان دارند.
اخیراً، مراکز خدمات مستقل فولاد به بخش جداگانه ای از بازار داخلی تبدیل شده اند، بنابراین حاشیه پردازش کویل تولیدکنندگان به پردازنده ها منتقل شده است. به این ترتیب، کارخانه های روسی اکنون محصولات کویل شده خود را با قیمت هایی که به مصرف کننده نهایی بستگی دارد، می فروشند.
به گفته منابع، این امر باعث شده است که تولیدکنندگان لوله بتوانند مزیت قیمتی خود را حفظ کنند در حالی که مراکز خدمات فولادی با قیمت های بالاتری برای کویل مواجه هستند و تنها تامین کننده ای که بین خریداران تمایز قائل نمی شود ArcelorMittal Temirtau قزاقستان بوده است.
یک منبع تجاری گفت، به دلیل تحریم های اعمال شده بر روسیه، خرید مستقیم از این کارخانه ممکن است پیچیده باشد.
در بازار ثانویه نیز، در روز دوشنبه کویل نورد گرم ۴ میلی متری از شرکت های تجاری بزرگ با قیمت ۵۳۰۰۰ تا ۵۷۰۰۰ روبل در هر تن در دسترس بود که نسبت به قیمت ۵۵۵۰۰ – ۵۸۰۰۰ روبل در هر تن در هفته قبل، ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ روبل در هر تن کاهش یافت.
از این رو، کاهش قیمت ورق گرم در بازار ورق سرد منعکس شده و معامله گران انتظار دارند تولیدکنندگان کاهش بیشتری را در روز سه شنبه (۲۸ ژوئن) اعلام کنند.
شاخص هفتگی قیمت برای کویل نورد سرد فولادی داخلی cpt مسکو، در روز دوشنبه بین ۶۲۰۰۰ تا ۶۷۵۰۰ روبل در هر تن بود که نسبت به قیمت ۶۲۰۰۰ تا ۶۸۵۰۰ روبل در هر تن در هفته گذشته ۱۰۰۰ روبل در هر تن کاهش یافت.

ارزیابی بازار ورق فولادی روسیه

تقریباً تمام ورق های تولید شده در روسیه در داخل کشور مصرف می شود. به این ترتیب، عدم فشار از حجم صادرات فروخته نشده مانند کویل نورد گرم ۴ میلی متری منجر به افزایش قیمت ورق در مقایسه با محصول پایین دستی شده است.
در روز دوشنبه شاخص هفتگی قیمت برای ورق فولادی داخلی cpt مسکو، ۷۰,۰۰۰ تا ۷۲,۵۰۰ روبل در هر تن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده تخمین زده شد که نسبت به قیمت ۶۶,۰۰۰ – ۷۸,۰۰۰ روبل در هر تن در هفته قبل کاهش یافته است. تامین کننده اصلی ورق MMK برای این هفته قیمت پیشنهادی ۷۲۵۰۰ روبل در هر تن را صادر کرده است.
طبق گفته منابع، ورق فولادی Severstal که قبلاً حضور زیادی در بازار محلی نداشت، اکنون با قیمت ۷۱۵۰۰ روبل در هر تن در دسترس است و معامله گران سطوح قیمت قابل اجرا را بین ۷۰۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ روبل در هر تن تخمین زدند.
پس از صدور پیشنهادات توسط تامین کنندگان عمده ورق، پایین ترین ارزیابی هفته قبل که مطابق با پیشنهاد Mechel به میزان ۶۶۰۰۰ روبل در هر تن بود، برای ارزیابی هفته منتهی به دوشنبه در نظر گرفته نشد.
منابع گفتند که محصولات Mechel برای فروش در منطقه فدرال مرکزی به دلیل الزامات کیفیت بالاتر بازار ساخت و ساز در منطقه واجد شرایط نیستند. روز دوشنبه، شرکت‌ های تجاری بزرگ ورق فولادی ۲۰ میلی‌ متری را در بازار ثانویه با قیمت ۷۲۰۰۰ تا ۷۸۰۰۰ روبل به ازای هر تن cpt مسکو عرضه کردند، در حالی که هفته قبل ۷۸۰۰۰ روبل به ازای هر تن بود.

منبع : آرتان پرس / متال بولتن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.