جستجو

فعال اقتصادی حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: آنچه می‌تواند کشور را از شرایط سخت اقتصادی نجات دهد افزایش تولید و صادرات و ایجاد اشتغال است لذا دولت باید تولید را در اولویت اول خود قرار دهد، قطع به یقین در وضعیت کنونی کمبود برق، قطع برق وزارتخانه‌ها خیلی بهتر از این است که یک واحد تولیدی متوقف شود.


بهرام شکوری، فعال اقتصادی حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: آنچه می‌تواند کشور را از شرایط سخت اقتصادی نجات دهد افزایش تولید و صادرات و ایجاد اشتغال است که می‌تواند بیکاری را کاهش و معیشت مردم را دچار تغییر مثبت کند و نهایتا ارز آوری آن بدون اتکا به نفت انجام می‌شود اما متاسفانه رفتارهایی از سوی دولت، فعالان اقتصادی را دلسرد می‌کند.

وی با اشاره به قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان گفت: این قطعی‌ها خسارت‌های زیادی را به فعالان به ویژه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی وارد می‌کند و بر همین اساس صنایع معدنی را هم متضرر می‌کند و در ارتباط با صنعت نمود و اثر گذاری بیشتری پیدا می‌کند.

شکوری ادامه داد: در کنار این نوع نگاه و اولویت بندی، دولت باید به سمتی رود که نیروگاه های گازی را ایجاد کند که بتواند برق صنایع را تامین کند و از توقف کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و معادن به این دلایل جلوگیری کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت باید تولید را در اولویت اول خود قرار دهد و اگر این اتفاق بیفتد قطع به یقین تعطیلی برق وزارتخانه‌ها خیلی بهتر از این است که یک واحد تولیدی به دلیل کمبود برق متوقف شود.

وی گفت: همیشه مجلس داعیه حمایت از بخش خصوصی، تولید، اشتغال و صادرات را دارد اما متاسفانه نوع جهت‌گیری‌ها و حرکات مؤید این ادعا نیست.

شکوری بیان کرد: بررسی طرح دو فوریتی‌ای که توسط دولت به مجلس داده شده و بیانگر این است که حقوق گمرکی برای مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات تولید کاهش یابد به تعویق افتاده و این نشان می دهد که این موضوع برای مجلس اهمیت آنچنانی ندارد.

وی افزود: تولید به تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه وابسته است. با تغییر سیاست‌های ارزی قیمت تجهیزات و ماشین آلات دستخوش افزایش می‌شود. دولت باید تمهیداتی برای خنثی شدن این تغییرات در پیش می‌گرفت اما این اتفاق رخ نداده است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: با توجه به فشارهای موجود برای دولت که در سنوات گذشته هم به نوعی بود و اکنون بیشتر شده است که یکی از موارد اصلی آن کسری بودجه است، این فشار به دولت وارد میشود که پول بدون پشتوانه چاپ شود و اخیرا هم آقای همتی به آن اعتراف کرده است اما آن زمان ایشان و مجموعه وزارت اقتصاد، منکر این میشدند اما امروز میگویند که پیشتر این اتفاق افتاده و اکنون هم ادامه دارد.

شکوری ادامه داد: اما چون فشارها زیاد شده است، طبیعتا دولت به دنبال درآمدزایی است و در نتیجه هر طرح، لایحه یا ایده‌ای که درآمدهای دولت را کاهش دهد جذاب نیست و مخالفت می‌شود یا به تعویق می‌افتد.

منبع : ایراسین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.