رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

یحیی آل‌اسحاق، رابطه با بازار عراق را یک رابطه بلندمدت و استراتژیک برای کشور دانست و اظهار داشت: مسئولین دولتی، نهادها و احزاب کشور همه مُصر هستند که روابط اقتصادی کشور ما با کشور عراق باید بلندمدت و استراتژیک باشد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مرزها، افزود: مشکلاتی در مرزهای جنوبی شلمچه، خرمشهر و ایلام وجود دارد که این به دلیل مسائل بهداشتی ناشی از قرنطینه و بیماری کرونا است، اما صادرات کالا در مرزهای اقلیم در حال انجام است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در مسئله صادرات به کشور عراق، هدف 20 میلیارد دلاری صادرات کالا و خدمات شکل گرفته است و بر همین اساس، در سال 97 حدود 13 میلیارد دلار کالا، خدمات، انرژی و مجموعه صادراتی داشتیم که این رقم در 11 ماهه سال 98 حدود 11 میلیارد دلار بود.

آل اسحاق یادآور شد: درسال 99 مسائل جهانی کرونا، پسا کرونا و مسائل داخلی موجود در کشور عراق از جمله انتخابات و مشکلات حاکم در آن کشور مطرح است، اما به دلیل نیاز موجود بازار عراق، این کشور برای ما مهم است و به همین دلیل تا آنجایی که ممکن است به دنبال حل‌وفصل مسائل هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه گردشگری در هر دو کشور حساسیت‌هایی تا رسیدن به کنترل و ساماندهی بیماری کرونا وجود دارد، با این وجود این محدودیت‎ها را کوتاه مدت می‎دانیم، زیرا تمام مسائل حل خواهد شد. با این حال بازار عراق یک بازار حیاتی برای ما است و در سال 99 نزدیک به 13 تا 14 میلیارد دلار درآمد را در این بازار متصور هستیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص شعار “جهش تولید” و تاثیر آن بر میزان صادرات، خاطرنشان کرد:‌ یکی از راه‎های ایجاد جهش تولید مسئله صادرات است. زیرا اگر تولیدی صورت می‎گیرد یا باید به مصرف داخل برسد و یا صادر شود. بنابرین اگر تولید همراه با کیفیت و قیمت مناسب باشد و همچنین اگر شرایط، بازاریابی، الزامات صادرات و مشوقات لازم صورت گیرد، قطعا جهش تولید اتفاق خواهد افتاد.

 

منبع: ایلنا