جستجو

با توجه به چشم ‌انداز اقتصادی در چین و اعمال طرح های مختلف، قیمت سنگ آهن چین در نوسان بوده و آینده بازار آن نامعلوم است.

چشم انداز بازار سنگ آهن چین

قیمت سنگ ‌آهن بین خوش ‌بینی و بدبینی نسبت به چشم ‌انداز اقتصادی در چین که وارد کننده اصلی سنگ آهن است در نوسان است اما باید توجه داشت که علاوه بر نوسانات کوتاه‌ مدت، یک نبرد طولانی ‌مدت در راه بازار سنگ آهن چین است.
فعالان بازار در هفته منتهی به روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) اعلام کردند چین در حال اجرای طرحی برای متمرکز کردن خرید سنگ آهن است و گزارش‌ های شنیده شده از طرف رسانه ‌ها نشان می دهد که کارخانه‌ های فولاد دولتی در حال ایجاد یک شرکت جدید برای تقویت قدرت چانه‌ زنی خود هستند.
در این میان منابع خبری در روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) گزارش دادند با توجه به اینکه چین حدود ۷۰ درصد از حجم سنگ آهن دریایی را خریداری می کند این اولین باری نیست که سعی می کند کنترل بیشتری بر بازار سنگ آهن به دست آورد. بررسی ها نشان داد بازار سنگ آهن در فرآیندی که در سال ۲۰۰۸ توسط ماریوس کلوپرز، رئیس سابق گروه BHP آغاز شد، از یک قرارداد بلند مدت به خرید های لحظه ای تبدیل شده است.
به نقل از منابع خبری شرکت معدنی BHP، سومین معدن ‌کار بزرگ سنگ‌ آهن در جهان پس از Rio Tinto RIO و Vale است و تاکنون نسبت به چشم ‌انداز یک سیستم خرید یکپارچه چین ابراز نگرانی کرده است.
دیوید لامونت مدیر مالی یکی از شرکت های معدنی اظهار کرد: معدن کاران مستقر در استرالیا مطمئن هستند که بازار سنگ آهن چین قیمت این محصول را تعیین می کند و هدف آن ها حفظ روابط خوب با مشتریان چینی است.
لامونت در پاسخ به این سوال که آیا طرح راه اندازی یک شرکت مرکزی خرید سنگ آهن موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر گفت: گذر زمان نشان خواهد داد که پاسخ به این سوال خیر است.
فعالان بازار گزارش دادند لامونت احتمالاً درست می‌ گوید که بازار در نهایت قیمت را تعیین می ‌کند، صرف نظر از اینکه کدام خریداران چینی ممکن است بخواهند محموله های سنگ آهن را بخرند و کدام یک از شرکت های معدنی BHP، Rio، Vale و رقبای کوچکتر دیگر می ‌خواهند چه چیزی بفروشند.
به نقل از منابع خبری، راه اندازی یک شرکت مرکزی خرید سنگ آهن بازار را با خطراتی مواجه خواهد کرد زیرا یک سیستم خرید متمرکز باعث ناکارآمدی و بوروکراسی می شود و در نتیجه بازار کارایی کمتری ایجاد می کند زیرا کارخانه های فولادی چین برای به دست آوردن سنگ آهن مورد نیاز خود در زمان مناسب در حال رقابت هستند.
بررسی ها نشان داد این طرح همچنین خطر یک رابطه جنگ ‌جویانه ‌تر بین معدن ‌کاران و کارخانه‌ های فولاد چین را افزایش می ‌دهد و هر دو به دنبال معاملات بهتری نسبت به دیگری هستند که آماده ارائه آن می باشند.
در این میان تحلیل گران بازار در روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) گزارش دادند که موفقیت این طرح بسیار به این بستگی دارد که هر دو طرف چگونه با تغییر در نحوه خرید سنگ آهن چین برخورد کنند، اما این احتمال وجود دارد که سه معدنچی بزرگ یعنی BHP، Rio و Vale به دنبال حفظ قیمت مرتبط با بازار نقدی باشند.
معامله گران ذکر کردند که اگر چین به طور موثر از بازار نقدی خارج شود، ممکن است موضوع پیچیده تر شود زیرا قیمت مرجع بیشتر بر اساس چیزی تعیین می شود که کارخانه های فولاد ژاپن و کره جنوبی می پردازند.
به طور خلاصه، احتمال اختلال در بازار از طریق هر سیستم خرید متمرکز چینی جدید وجود دارد. اما حتی اگر چین یک سیستم خرید متمرکز و کارآمد راه‌ اندازی کند، بعید است که پویایی بازار را تغییر دهد.
فعالان بازار گزارش دادند که بازار سنگ آهن چین بسیار متمرکز است که در اختیار تعدادی معدنچی بزرگ از جمله صادر کننده های برتر استرالیا و برزیل قرار دارند.
به نقل از منابع خبری، برای در نظر گرفتن وابستگی چین به این دو تامین کننده بزرگ (استرالیا و برزیل)، واردات سنگ آهن دریایی چین در ماه ژوئیه توسط مشاوران کالا حدود ۹۹.۶۱ میلیون تن برآورد شده است.
تحلیل گران بازار گزارش دادند از این میزان، استرالیا قرار است برای سهم بازار حدود ۶۶.۹۲ میلیون تن یا ۶۷ درصد عرضه کند، در حالی که سهم برزیل ۲۰.۰۸ میلیون تن یا ۲۰.۱ درصد خواهد بود.
در این میان معامله گران نقل کردند که آفریقای جنوبی سومین تامین کننده بزرگ سنگ آهن چین می باشد که با پیش بینی ۲.۶ میلیون تن در ماه ژوئیه برای سهم ۲.۹ درصدی از بازار، وارد بازار چین شده است.

احتمال ایجاد رکود در بازار سنگ آهن چین

به گزارش معامله گران، اگر چین بر قیمت‌ های پایین‌ تر پافشاری کند، احتمالاً به بن ‌بستی منجر می ‌شود که در آن استخراج‌ کنندگان سنگ آهن حجم‌ ها را محدود کرده و بازار به گونه ای می شود که به سختی دوام خواهد آورد.
همچنین باید توجه داشت که وضعیت بازار سنگ آهن چین مقدار زیادی به وضعیت تقاضای فولاد چین در آن زمان بستگی دارد.
می توان استدلال کرد که سیستم قیمت گذاری در بازار اسپات چین در اواخر سال ۲۰۰۹ که تقاضای چین در میان محرک های اقتصادی در دوره بحران مالی جهانی پس از سال ۲۰۰۸ بالا بود، به نفع معدنچیان کار کرد.
اما باید توجه داشت که پس از سال ۲۰۰۹ موج عرضه جدید شروع شد و قیمت سنگ آهن در بازار اسپات سقوط کرد، به این معنی که کارخانه ‌های فولاد چین بیش از آنچه در سیستم قیمت ‌گذاری قبلی خود داشتند سود می ‌بردند.
فعالان بازار در روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) اعلام کردند قیمت سنگ آهن مجدداً در سال ۲۰۱۹ شروع به افزایش مداوم کرد و در طی شیوع اولیه همه‌ گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ قبل از از سرگیری روند صعودی خود در میان تقاضای قوی جهانی فولاد، کاهش یافت.
همانطور که توسط آژانس گزارش دهنده قیمت کالا در هفته منتهی به روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) ارزیابی شد، قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد در بازار اسپات در شمال چین، در ماه می سال گذشته به رکورد ۲۳۵.۵۵ دلار در هر تن رسید و از آن زمان روند کاهشی داشته است و در روز چهارشنبه (۲۷ ژوئیه) به ۱۱۲.۲۵ دلار در هر تن رسید.
معامله گران گزارش دادند این قیمت در مقایسه با دهه گذشته هنوز نسبتاً بالا است و احتمالاً می توان گفت که کارخانه های فولادی چین سطح زیر ۱۰۰ دلار در هر تن را برای سنگ آهن چین پایدارتر می دانند.
اما از برخی جهات، کارخانه های فولادی باید مراقب باشند که چه هدفی دارند زیرا اگر انتظارات بازار را زیر پا بگذارند و در پایین آوردن قیمت موفق باشند، احتمالاً منجر به سرمایه گذاری و عرضه کمتر در آینده خواهند شد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.