جستجو

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه دلیل روند نزولی فولادی‌ها در چند ماه اخیر، تصویب عوارض صادراتی در کشور است افزود: در واقع این مصوبه در فروردین و اردیبهشت‌ ماه سال جاری موجب از دست رفتن انگیزه فولادی‌ها در زمینه صادرات شد.

توقف ارز آوری کشور با عوارض صادراتی

وحید یعقوبی در خصوص چگونگی کاهش صادرات فولاد ایران گفت: در حال حاضر یک رقیب جدی در منطقه به نام روسیه در صنعت فولادی وجود دارد که با دامپینگ در بازار جهانی توانسته با قیمت‌های بسیار پایین وارد صادرات شود.
وی اضافه کرد: همچنین لازم به ذکر است عمده کاهش صادرات فولاد در مقاطع طویل صورت گرفته که در این راستا ۳۵ درصد کاهش صادرات به ثبت رسیده، چرا که این مقاطع به صورت سفارشی صادر نشده و معمولا به طور روزانه و نهایتا هفتگی صادرات آن صورت می‌گیرد. در واقع فاصله زیادی بین انعقاد قرارداد، حمل بار و اظهار گمرک وجود ندارد که در نتیجه این مصوبه توانست تأثیر سریعی از خود نشان دهد.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: از سوی دیگر، اثرات این عوارض در سایر محصولات فولادی به خصوص مقاطع فولادهای میانی در تیر و مرداد ماه نمایان می‌شود چراکه فاصله بین عقد قرارداد با مشتری و اظهار این محصولات در گمرک، حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد و در نهایت پس از چند ماه در بازار تأثیر می‌گذارد. در این راستا می‌توان گفت کاهش صادرات فولاد در این زمان کاملا قابل پیش‌بینی بود.
یعقوبی با اشاره به وضعیت بازار جهانی افزود: علاوه بر این، لازم به ذکر بوده زمانی که مصوبه عوارض صادراتی وضع شد، فولادی‌ها می‌توانستند با هزینه مناسبی محصولات خود را صادر کنند، چرا که در پیک قیمت بازار جهانی قرار گرفته بود. البته با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت‌های جهانی به کف خود رسیده، نمی توان همانند گذشته ارزآوری مناسبی را انتظار داشت.
وی از رقیب اصلی ایران در زمینه فولاد گفت: در حال حاضر یک رقیب جدی در منطقه به نام روسیه در صنعت فولادی وجود دارد که با دامپینگ در بازار جهانی توانسته با قیمت‌های بسیار پایین وارد صادرات شود که منجر به توقف رشد قیمت شده است. بنابراین ارزی که می‌توانست در سه ماهه ابتدایی سال نصیب کشور شود، متاسفانه با تصویب عوارض صادراتی از دریافت آن محروم شد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.