جستجو

در هفدهمین اجلاس سران مس موسسه «SMM» چین در سال ۲۰۲۲، مدیر سیاست و تحقیقات شرکت کودلکو و رئیس کمیته دائمی گروه بین‌المللی مطالعات مس «ICSG»، جدیدترین دیدگاه‌های خود را در خصوص عرضه بلندمدت و کوتاه‌مدت مس به ‌ویژه عرضه مس شیلی بیان کرد.


تولید مس شیلی در دهه ۱۹۹۰ آغاز و در همان زمان، این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۰۴، تولید سالانه مس شیلی به بیش از ۲۷۵ هزار تن افزایش پیدا کرد.
گفتنی است که طی ۱۴ سال گذشته، تولید مس این کشور، رشد بیش از ۲۷۵ هزار تن را ثبت کرده است. از آن زمان تا کنون، تولید مس شیلی به طور پیوسته حدود ۶ هزار تن در هر سال افزایش یافته است.
در کوتاه‌مدت، مجموع عرضه مس کاهش پیدا خواهد کرد. عرضه مس تا آوریل سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۷ درصد کاهش یافت و این افت بر خلاف سال ۲۰۲۱ بود که عرضه این محصول، ۳.۹ درصد افزایش داشت. پیش‌بینی می‌شود که کل عرضه مس در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند؛ چرا که از یک سو، تولید مس در شیلی، کانادا و استرالیا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، تولید مس در پرو به ‌دلیل از سرگیری تولید آن در سال گذشته، ثابت باقی ‌مانده است. این حجم از تولید در جمهوری دموکراتیک کنگو به شدت افزایش یافت و این کشور رکورد بیشترین رشد در سال‌های اخیر را به نام خود ثبت کرد.

تغییر روند تولید مس در شیلی

تولید مس شیلی در ماه می سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۶۰ هزار تن کاهش یافت. تولید ناخالص برخی از معادن مانند معادن شرکت «SPENCE»، کودلکو و همچنین برخی از معادن خصوصی افزایش یافته است. با این وجود، این شرکت‌ها به ‌دلیل استخراج سنگ با عیار پایین، قادر به جبران کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ نخواهند بود.
در آینده کوتاه‌مدت، بارندگی طبق روال معمول باعث بهبود تامین آب خواهد شد که عامل مهمی در کاهش تولید در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در آینده بلندمدت، صنعت معدن شیلی به طور جدی و قاطعانه در حال بررسی تغییر منابع آب و استفاده از آب دریا است.
در خصوص آمار مصرف مس، رشد اقتصاد جهانی در ماه‌های می و ژوئن و حتی در ماه جولای کاهش پیدا خواهد کرد. به ویژه، پس از تصمیم بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی و ایالات متحده جهت افت تورم، تقاضای مس کاهش خواهد یافت؛ اگرچه نتیجه این امر در ماه آپریل نشان داده نشده است اما انتظار می‌رود که در ادامه سال ۲۰۲۲ اثرگذار باشد.
کاهش تقاضا در ادامه سال ۲۰۲۲، منجر به مازاد عرضه جهانی خواهد شد. آمار مشابه در سال ۲۰۲۳ دوباره نمایان و پیش‌بینی می‌شود که پس از آن، مصرف مس در چین و سایر کشورها به سرعت بازیابی شود. در نتیجه، ممکن است بازار در سال ۲۰۲۳ شاهد مازاد عرضه باشد.
در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در صنعت مس شیلی منجر به کسب سود خواهد شد اما با این وجود ابهاماتی نیز وجود خواهد داشت؛ در حالی که بزرگ‌ترین مسئله کنونی بازار بین‌المللی است.
پیش‌بینی می‌شود که تولید مس شیلی در آینده، حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش یابد. در صورتی که بتوان همه پروژه‌ها را به آرامی در شیلی اجرا کرد، تولید این کشور تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ از مرز هفت میلیون تن فراتر خواهد رفت. مجموع تولید تمام پروژه‌های بالقوه شیلی می‌تواند به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد اما دستیابی به آن دشوار است.
انتظار می‌رود که شیلی طی چند سال آینده، پروژه‌های توجیه‌پذیر بیشتری را ارائه کند که لازم است توسط سیاست‌های بخش معدن عمومی دولت و صنعت معدن خصوصی حمایت شود.
در همین حین، تولید مس با چالش بزرگی مواجه است. تولید کاتد مس در شیلی، با تولید کانی‌های اکسیدی و لیچینگ و همچنین در فرایندهای هیدرومتالورژیکی، تاثیر زیادی در مصرف آب و انرژی دارد که این امر، موجب افزایش بیشتر هزینه‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری در شیلی، با افزایش هزینه‌های واحد تولید رشد پیدا خواهد کرد که موجب افزایش تولید معدنی کانی‌های سولفیدی خواهد شد.

منبع : کالاخبر

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.