جستجو

میزان تولید این فلز استراتژیک در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی (تا پایان ژوئیه) ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش یا افزایش تولید؛ مسئله این است

ایران نیز از روند کاهشی تولید فولاد بی‌نصیب نمانده؛ تاجایی‌که براساس آمار منتشر شده از سوی این مرجع جهانی، میزان تولید فولاد ایران در بازه زمانی یادشده نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۱۰.۸ درصد کاهش یافته است.
علاوه بر این، براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد ایران در ۳ ماهه آوریل، مه و ژوئن نیز کاهشی بوده است. البته طبق آمار منتشرشده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد کشور در این بازه زمانی، رشد محدودی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده؛ بنابراین در درجه نخست صحت‌ و سقم این آمار و ارقام مورد توجه قرار دارد.
در ادامه باید تاکید کرد حتی اگر آمار ارائه ‌شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور به واقعیت نزدیک‌تر باشد، باز هم، این روند با توجه به افزایش ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد کشور رضایت‌بخش نیست. در واقع باید بپذیریم که صنعت فولاد ما در مسیر توسعه قرار ندارد و باید چاره‌ای برای بهبود آن اندیشیده شود.

نگاهی به آمار انجمن فولاد ایران

براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع تولید فولاد میانی کشور در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۸ میلیون و ۵۷۵ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴ درصدی داشته است. تولید اسلب نیز در ۳ ماهه منتهی به پایان خرداد با رشد ۱۰ درصدی به ۳ میلیون و ۵۱۴ هزار تن رسیده است.
علاوه بر این در ۳ ماهه نخست امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۵ درصدی داشته و برابر ۵ میلیون و ۶۷۳ هزار تن گزارش شده است. در این بازه زمانی، میزان تولید محصولات طویل و تخت نیز به ترتیب ۲ و ۱۰ درصد بیشتر شده است.
تولید میلگرد نیز در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۵۹۲ هزار تن بوده که افزایش ۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و تولید تیرآهن با افزایش ۲ درصدی به ۳۲۵ هزار تن رسیده است.
میزان تولید ورق گرم کشور در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده که افزایش ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. تولید ورق سرد، کاهش ۵ درصدی داشته و تولید ورق‌های پوششدار، ۲ درصد افزایش یافته است.
در ادامه باید تاکید کرد که میزان تولید آهن اسفنجی نیز در ۳ ماهه نخست امسال، رشد ۱۳ درصدی داشت و ۹ میلیون و ۱۷۰ هزار تن گزارش شد.

راستی‌آزمایی تولید فولاد

مجید سعیدیان، یکی از تولید کنندگان فولاد درباره صحت و اعتبار آمار و ارقام ارائه ‌شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد جهانی و انجمن تولید فولاد ایران، گفت: متاسفانه سامانه یکپارچه و دقیقی برای جمع‌بندی آمار تولید در زنجیره فولاد کشور وجود ندارد. البته انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در تعامل با صنایع و همچنین سایر انجمن‌های فعال در این زنجیره، اقدام به ثبت آمار تولید می‌کند، با این وجود، این اعداد و ارقام، آن‌قدر که باید و انتظار می‌رود دقیق نیستند.
وی افزود: تولیدکنندگان نیز موظفند آمار تولید خود را در سامانه بهین‌یاب وارد کنند، با این وجود، در طول سال‌های گذشته بارها صحت این اطلاعات مورد تردید قرارگرفته است.
وی درباره افت تولید فولاد ایران از ابتدای سال جاری میلادی گفت: برخلاف اعداد و ارقام مطرح‌شده از سوی انجمن جهانی فولاد، فعالان صنعت فولاد کشور در ۳ ماه اول و دوم سال جاری میلادی که همزمان با ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ و ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بود، تمام تلاش خود را به‌ کار بستند که میزان تولید خود را افزایش دهند.
لاش برای افزایش تولید به‌ دلیل رویارویی با محدودیت در تامین انرژی در تابستان اجرایی شد. البته باید تاکید کرد که عملکرد برخی حلقه‌های زنجیره فولاد در زمستان سال گذشته تحت‌تاثیر محدودیت گاز قرار گرفت، با این وجود، فولادسازان تلاش کردند از فرصت پیش‌روی خود برای افزایش تولید بهره بگیرند.

کمبود انرژی، سد راه تولید

این فعال صنعت فولاد گفت: با این وجود، با توجه به محدودیت در تامین برق فولادسازان که از نیمه خرداد آغاز شده، انتظار می‌روند از میزان تولید این فلز استراتژیک در تابستان ۱۴۰۰ یا ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی کاسته شود.
وی افزود: همزمان با محدودیت انرژی در ایران، شاهد افت قابل ‌توجه بهای فولاد در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. با توجه به ادامه‌دار شدن جنگ و تنش در اروپای شرقی و همچنین چالش‌های حاکم بر اقتصاد جهان، انتظار می‌رود دورنمای روشن و درخشانی در انتظار بازار فولاد در آینده نزدیک نباشد.
در چنین فضایی از میزان سودآوری صنایع کاسته می‌شود. این افت سودآوری به ‌منزله توقف توسعه و حتی در مواردی تعطیلی برخی صنایع خواهد بود؛ یعنی اشتغالزایی حاصل از عملکرد صنعت فولاد متوقف می‌شود.
سعیدیان در ادامه با اشاره به بحران‌هایی که در اقتصاد دنیا شاهد آن هستیم، گفت: در چنین شرایطی، اولویت بسیاری از کشورها به تامین غذا اختصاص یافته و بدین‌ترتیب صنایعی همچون فولاد و انرژی از اولویت خارج شده‌اند. چنانچه این روند در اقتصاد جهان ادامه یابد، اثرات منفی آن بیش‌ازپیش بر عملکرد صنعت فولاد کشور نمایان می‌شود.
وی افزود: کما اینکه در حال حاضر با وجود اینکه به‌ دلیل محدودیت انرژی از میزان عرضه فولاد به بازار کاسته شده، شاهد هیچ جهش قیمتی نیستیم. در واقع رکود بر بازار فولاد کشور و حتی دنیا، سایه انداخته است. بدون تردید با تداوم این شرایط، افت تولید در زنجیره فولاد ادامه‌دار خواهد شد.

کلام آخر

از مجموع موارد یاد شده می‌توان این‌طور استنتاج کرد که حتی با وجود رشد تولید، صنایع فولاد کشور از شرایط مساعدی برخوردار نیستند. این صنعت با هدف توسعه صنعتی و بهبود شرایط اقتصادی در کشور احداث شد و در مسیر توسعه قرار گرفت اما در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های اشتباه و همچنین بی‌توجهی به تامین زیرساخت‌ها، عملکرد آن را تحت‌تاثیر منفی قرار داده است. بدون تردید، تداوم این شرایط به‌منزله در خطر قرارگرفتن حیات صنعت فولاد کشور است؛ بنابراین بازبینی در این شرایط ضروری به‌نظر می‌رسد.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.