جستجو

ممنوعیت اروپایی زغال سنگ روسیه در ماه اوت ممکن است شکاف تجارت جهانی زغال سنگ را حدود ۳ درصد به همراه داشته باشد و واردات زغال سنگ را برای چین دشوارتر کند.

واردات زغال سنگ برای چین دشوارتر می شود

در آوریل ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا به طور رسمی پنجمین دور تحریم ها علیه روسیه از جمله ممنوعیت زغال سنگ با دوره انتقال ۱۲۰ روزه را تصویب کرد که انتظار می رود از ۱۰ اوت ۲۰۲۲ اجرایی شود.
از نظر چین، ممنوعیت اروپا برای زغال سنگ روسیه در ماه آگوست ممکن است باعث ایجاد شکاف تجاری جهانی زغال سنگ در حدود ۳ درصد شود و واردات زغال سنگ را برای چین دشوارتر کند. انتظار می رود عرضه زغال سنگ در نیمه دوم سال کاهش یابد.
همچنین انتظار می‌رود که قیمت زغال‌ سنگ از آگوست تا سپتامبر یک مسیر صعودی را آغاز کند و سپس به دلیل مازاد مرحله‌ای، قیمت صحیح را طی کند. با این حال، کسری عرضه بزرگ ۳۱.۷۳ میلیون تنی در دسامبر در زمستان وجود دارد که تا آن زمان افزایش قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

افزایش ۷ درصدی مصرف زغال ‌سنگ توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ماه جولای پیش‌بینی کرد که مصرف زغال ‌سنگ توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷ درصد افزایش می‌یابد و مصرف جهانی زغال ‌سنگ نسبت به سال قبل ۰.۷ درصد افزایش می‌یابد. این موسسه همچنین انتظار دارد تقاضای جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۳ افزایش بیشتری پیدا کند.
علاوه بر این، اخیراً اداره دولتی نظارت بر بازار، سه تیم تحقیقاتی را برای انجام تحقیقات به ترتیب در استان‌های شانشی، مغولستان داخلی و شانشی سازماندهی کرد تا نظارت بر قیمت‌های زغال سنگ حرارتی را تقویت کند، خطوط قرمز را روشن کند و نظم زغال سنگ حرارتی را تنظیم کند.
دولت به تقویت نظارت بر قیمت زغال سنگ، تمرکز بر افشای موارد معمول، و هدایت قیمت‌های زغال سنگ برای عملکرد در محدوده معقول ادامه خواهد داد.
کاهش تجمعی در واردات زغال سنگ از ژانویه تا ژوئیه گسترش یافته است و واردات زغال سنگ ممکن است در ماه آگوست کاهش بیشتری پیدا کند.
ممنوعیت اروپایی زغال سنگ روسیه به زودی اجرایی خواهد شد و قیمت زغال سنگ در خارج از کشور ممکن است دوباره افزایش یابد. تقاضای زغال‌ سنگ حرارتی همچنان بالاست و تقاضای زغال ‌سنگ کک ‌سازی پایین‌تر خواهد رفت.
بنیان های صنعت قوی هستند و قوی خواهند ماند و سودآوری این بخش با ارزش گذاری بسیار پایین پایدار است. در حالی که سود سهام قابل توجه است، جا برای افزایش قابل توجهی در ارزش گذاری تحت قیمت های بالای زغال سنگ وجود دارد.
ما معتقدیم که هدف تضمین عرضه زغال سنگ و تثبیت قیمت ها همچنان در اولویت نیمه دوم سال است و هسته اصلی آن نظارت دقیق بر عملکرد قراردادهای میان مدت و بلندمدت زغال سنگ حرارتی است و در نتیجه تحقق توافق را افزایش می دهد.

افزایش نظارت بر قیمت زغال سنگ

علاوه بر این، نظارت بر قیمت زغال سنگ نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است تا اطمینان حاصل شود که قیمت زغال سنگ حرارتی در محدوده معقول باقی می ماند. کاهش قیمت زغال سنگ در فصل اوج و تأثیر مقررات سیاستی، نوسانات کوتاه مدت را تشدید کرده است، اما منطق بهبود ارزش گذاری ناشی از تغییر رو به بالا عملکرد میان مدت بدون تغییر باقی می ماند.
تقاضای جهانی زغال سنگ حرکت صعودی خود را از سر گرفته است و بسیاری از کشورها سیاست هایی را برای تضمین تقاضای داخلی ارائه کرده اند.

مصرف جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ اندکی افزایش خواهد یافت

براساس گزارش بازار زغال سنگ که در جولای توسط آژانس بین المللی انرژی منتشر شده، مصرف جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ اندکی افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۱، مصرف جهانی زغال سنگ حدود ۶ درصد افزایش یافت. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد این رقم در سال جاری ۰.۷ درصد افزایش یابد و به ۸ میلیارد تن برسد که با رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۳ مطابقت دارد.
وزارت زغال سنگ هند در ۲۷ ژوئیه گزارش داد که به منظور تامین نیاز داخلی برای زغال سنگ کک، دولت هند باید «ماموریت زغال سنگ کک‌سازی» را راه‌اندازی کند که هدف آن تولید ۱۴۰ میلیون تن زغال سنگ کک‌سازی تا سال مالی ۲۰۳۰ است.
رسانه‌های هندی گزارش دادند که مدیریت فولاد هند ۸۰۰۰۰ تن زغال سنگ کک‌سازی روسیه سفارش داده است که انتظار می‌رود به بندری در شرق هند برسد.
در چند هفته آینده قزاقستان برنامه هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت زغال سنگ برای نیازهای عمومی و خانگی انجام داده است. پیش بینی می شود این کشور حدود ۹ میلیون تن زغال سنگ مصرف کند. ۶ میلیون تن زغال سنگ در سال جاری، که ۲.۶ میلیون تن از آن توسط بخش خدمات استفاده می شود و ۷ میلیون تن به مردم فروخته می شود.
علاوه بر این، استرالیا تعرفه های زغال سنگ را برای محدود کردن صادرات افزایش داده است. چین برای تشویق واردات زغال سنگ تعرفه های صفر را اعمال کرده است.
شکاف واردات زغال سنگ اتحادیه اروپا باید فوراً پر شود اما در مجموع، کمبود عرضه جهانی زغال سنگ تشدید شده است.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.