جستجو

امریکا رسما شرکت فولادسازی ام ام ک روسیه و مدیریت آن ویکتور راشنیکوف را به فهرست نهادهای تحریم شده خود اضافه کرد. این اقدام یکی دیگر از اقدامات تنبیهی در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه بوده است، به این امید که تحریم‌های فولادی فشار اقتصادی بیشتری را متوجه روسیه نماید. ظاهرا راشنیکوف از سوی استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، سوئیس و بریتانیا نیز تحریم شده است.
نمی توان از این واقعیت فرار کرد که ام ام ک یکی از بزرگترین تاسیسات فولادسازی جهان را داراست و یکی دیگر از مالیات دهندگان اصلی روسیه است که به پر نگه داشتن خزانه دولت روسیه کمک می کند. از زمان اعلام این تحریم در دوم آگوست، طرفین تا 1 سپتامبر فرصت دارند هرگونه تراکنش جاری با این شرکت روس یا شرکت های تابعه آن را خاتمه دهند. این شامل هر دارایی است که شرکت روسی 50 درصد یا بیشتر در آن سهام دارد، چه به طور مستقیم یا غیر مستقیم.
ام ام ک تقریبا 14 میلیون تن فولاد خام در سال گذشته تولید کرد که نشان دهنده افزایش 17 درصدی نسبت به سال قبل است. از طرفی در مقابل، این شرکت تحریم فوق را غیر معقول خوانده و اظهار داشته که اثر معکوس خواهد داشت. این شرکت در حال بررسی تصمیم مقامات آمریکایی، ارزیابی تأثیر بالقوه آن و امکان به چالش کشیدن تحریم های اعمال شده با تمام ابزارهای موجود است. در کل با توجه به بعد مسافتی موجودی حجم زیادی از محصولات این شرکت وارد امریکا نمی شده است.
همچنین شایان ذکر است که در ماه آوریل، شرکت ام ام ک برنامه های خود را برای افزایش همکاری با بازارهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی اعلام کرد. با توجه به اتصال خط ریلی با چین، بازار چین برای این کارخانه روس جذاب است و از طرفی خطر تحریم آن هم عملاً وجود ندارد.

منبع : ایفنا

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.