جستجو

با توجه به هدف کاهش انتشار کربن در صنعت فولادسازی، شرکت ها تصمیم به تغییر فناوری از کوره بلند سنتی به فولادسازی مبتنی بر آهن اسفنجی (DRI) دارند.

تأثیر فناوری جدید در زنجیره تأمین سنگ آهن

توسعه فناوری جدید و پاک فولادسازی به کاهش نگرانی ها در مورد تنگنای پیش بینی شده در زنجیره تامین سنگ آهن کمک می کند.
یک گزارش جدید از موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) که در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) منتشر شد نشان داد، حل مسائل کیفیت سنگ آهن برای فولاد کم کربن، تعدادی از نوآوری ‌های جدید در صنعت را بررسی می ‌کند می تواند تغییر از فناوری کوره بلند سنتی به فولادسازی مبتنی بر آهن اسفنجی (DRI) با انتشار کمتر را تسریع بخشد.
فعالان بازار در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کردند فولادسازی مبتنی بر آهن اسفنجی (DRI) از زغال سنگ متالورژیکی استفاده نمی کند، اما در حال حاضر به سنگ آهن با درجه خلوص DR (با خلوص بالاتر از ۶۷٪) متکی است که کمبود آن وجود دارد.
با این حال، Simon Nicholas نویسنده گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) به ترکیب فناوری های جدیدی اشاره می ‌کند که به فرآیند های DRI اجازه می‌ دهد از سنگ معدنی تولید شده در کوره بلند (معمولاً خلوص ۶۲ تا ۶۵ درصد) برای تولید فولاد کم کربن استفاده کنند و در نتیجه نیاز به سنگ آهن با عیار بالا را از بین ببرند.
آقای سیمون نیکلاس اظهار کرد: به ‌طور دلگرم‌ کننده متوجه شدیم که برخی از فولادسازان اکنون در حال بررسی و برنامه‌ ریزی برای اعمال این تغییر در سیستم تولید خود هستند.
نیکلاس در ادامه تصریح کرد: این امر به طور بالقوه مشکل کمبود سنگ آهن با درجه DR را کاهش می دهد و به گسترش فناوری فولادسازی کم آلاینده که از زغال سنگ متالورژیکی استفاده نمی کند کمک خواهد کرد.
گروه تولیدی آلمانی Thyssenkrupp در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کرد در نظر دارد اولین کوره بلند خود را با کارخانه های DRI ترکیب شده با کوره قوسی غوطه ور (SAF) در سال ۲۰۲۵ جایگزین کند که به آن اجازه می دهد از سنگ آهن تولید شده در کوره بلند در این فرآیند استفاده کند.
منابع خبری در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کردند شرکت ArcelorMittal که دومین تولید کننده بزرگ فولاد در جهان است، نیز در حال برنامه ریزی برای اجرای ترکیبی مشابه DRI-SAF است.
به نقل از معامله گران، شرکت فولادی BlueScope مستقر در استرالیا به همراه شرکت Rio Tinto روی ترکیب مشابهی از DRI و دارای یک مرحله ذوب کار می کند که امکان استفاده از سنگ آهن با درجه کوره بلند Rio را در فرآیندهای DRI فراهم می کند.
در همین حال منابع خبری در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) گزارش دادند، Tenova که ارائه‌ دهنده فناوری فولاد ایتالیایی است نیز در حال توسعه ترکیب ‌های فناوری جدید برای تولید آهن اسفنجی با استفاده از پلت های تولید شده در کوره بلند با کیفیت پایین ‌تر است.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کردند این تحولات در تضاد با عقیده شرکت معدنی BHP است. باید توجه داشت که شرکت BHP یکی از تامین کنندگان کلیدی سنگ آهن تولید شده در کوره بلند و یکی از تامی کنندگان زغال سنگ متالورژیکی در صنعت فولاد است. این شرکت بیان کرده است که سنگ آهن با کیفیت بالا به اندازه کافی برای تولید مبتنی بر DRI و برای پاسخگویی به تقاضای جهانی فولاد وجود ندارد.
تاجران در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) گزارش دادند که شرکت معدنی BHP معتقد است بیشتر فولاد جهان تا سال ۲۰۵۰ همچنان از طریق مسیر سنتی فولاد سازی به روش اکسیژن قلیایی و با استفاده از زغال سنگ تولید خواهد شد. با این حال، گروه تولیدی New Energy Finance پیش بینی می کند که برای تحقق هدف انتشار کربن صفر، فرآیند های DRI حدود ۵۹ درصد از تولید اولیه فولاد جهانی را تا سال ۲۰۵۰ تشکیل می دهند.
Simon Nicholas نویسنده گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) گفت: دیدگاه شرکت معدنی BHP خطر عقب ماندن صنعت در زمینه کربن زدایی را ایجاد می کند. همچنین باید توجه داشت که تغییر به DRI سوالاتی را در مورد تعهد BHP به کاهش استفاده از زغال سنگ متالورژیکی در دراز مدت ایجاد می کند.
سروش بصیرت یکی از نویسندگان گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) اظهار کرد: هر گونه تغییر جهانی قابل توجهی از کوره بلند به فرآیندهای DRI بر تقاضای زغال سنگ متالورژیکی تأثیر می گذارد. استفاده بیشتر از فناوری DRI باید برای شرکت هایی مانند BHP که به عنوان بزرگترین تولید کننده زغال سنگ متالورژیکی دریایی در جهان هستند، نگرانی خاصی ایجاد کند.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کردند معدنچیان بزرگ سنگ آهن باید شروع به ارزیابی مجدد استراتژی های بلند مدت خود کرده و آماده عرضه بیشتر محصولات خود به فرآیندهای فولادسازی مبتنی بر DRI شوند.
به نقل از منابع خبری، مسیرهای فناوری که می‌ توانند از سنگ معدنی با عیار پایین در فرآیندهای DRI استفاده کنند، می ‌توانند به معدن‌ کاران سنگ آهن اجازه دهند تا جاه ‌طلبی کاهش انتشار درجه ۳ خود را افزایش دهند.
معامله گران در روز جمعه گزارش دادند با توجه به اینکه انتقال فناوری دارای سابقه سرعت شگفت‌ آوری است، ممکن است شاهد باشیم که پیشرفت‌ های فن ‌آوری شتاب ‌دهنده با ادامه نوآوری‌های صنعت فولاد، شروع به تهدیدی برای تولید زغال ‌سنگ متالورژیکی در سال‌های آینده باشند.
تاجران در روز جمعه (۱۲ ژوئیه) اعلام کردند فولاد سازی مبتنی بر آهن اسفنجی (DRI) این پتانسیل را دارد که با استفاده از هیدروژن سبز تولید شده از طریق الکترولیز انرژی تجدیدپذیر، میزان انتشار کربن از صنعت فولادسازی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
Simon Nicholas نویسنده گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) گفت: جایگزینی کوره بلند جهانی با فرآیند های تولید فولاد کم کربن، از جمله استفاده از هیدروژن تجدیدپذیر، یک چالش بزرگ است، اما جزو راه حل هایی در حال ظهور به شمار می رود.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.