جستجو

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با توجه به قیمت‌‌های دستوری کنونی زغال سنگ از ریسک توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در معادن زغال سنگ سخن گفت و معتقد است سرمایه‌‌گذاری در این صنعت تنها زمانی سرعت خواهد گرفت که فرمول قیمت‌گذاری، دچار تغییراتی محسوس شود.

زغال ‌‌سنگ؛ بسته انرژی جامد

باز هم زغال سنگ به یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی صنایع مختلف تبدیل شده و پس از جنگ اوکراین و روسیه؛ این جایگاه تقویت شده است. از زغال سنگ به عنوان سوخت در صنایع مختلف مانند فولاد‌سازی استفاده می‌شود. به همین دلیل اتخاذ یک استراتژی مناسب برای تولید، مصرف و تجارت این محصول الزامی است.
در ایران که صنعت فولاد، صنعتی راهبردی و مهم تلقی می‌شود و زغال سنگ یکی از ارکان مهم این صنعت است، اهمیت این موضوع دو‌چندان می‌شود. اکنون ایران کشور وارد کننده زغال سنگ است و تقاضا و مصرف موجود بیشتر از تولید داخلی است.

قیمت‌‌گذاری دستوری، مشکل همیشگی فولاد

با این حال به نظر می‌‌رسد برنامه دولت کامل و جامع نیست. قیمت‌‌گذاری دستوری یکی از مباحث مورد بحث بین تولیدکنندگان و دولت است. دولت با دستکاری قیمت زغال‌ سنگ، باعث شده است قیمت زغال ‌سنگ داخلی تقریبا نصف قیمت زغال وارداتی باشد.
از طرفی چون ایران کشور وارد کننده زغال‌ سنگ محسوب می‌شود، واردات الزامی‌‌ است و تولید‌کننده ملزم به پذیرفتن اوضاع نابسامان بازار حال حاضر زغال سنگ است.
از طرف دیگر کنترل شدید قیمت‌‌ها موجب شده است تا کسی به فکر سرمایه‌‌گذاری در این بخش نباشد. در حالی که ۲/ ۱ میلیارد تن ذخیره قطعی زغال سنگ در ایران وجود دارد، تولید کشور در حدود ۵/ ۱ میلیون تن است. طبیعتا با قیمت‌‌گذاری غیرمنطقی برای یک محصول مانع پیشرفت آن صنعت خواهیم شد. معادن زغال سنگ ایران سال‌هاست دیگر شاهد رونق و توسعه نیست. اگر قیمت‌‌ها اقتصادی‌‌تر و معقول‌‌تر شوند، حتما سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش خواهد یافت.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.