جستجو

تحادیه اروپا و ایالات‌متحده واردات آلومینیوم و نیکل روسیه را از زمان جنگ اوکراین افزایش می‌دهند.


به رغم مشکلات لجستیکی ناشی از جنگ در اوکراین و گفت‌وگوهای سخت در مورد آسیب مسکو از درآمد ارزی، داده‌ها نشان داد که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده خرید فلزات صنعتی کلیدی از روسیه را افزایش داده‌اند.
محموله‌های فلزی، سختی غرب در فشار بر اقتصاد روسیه را نشان می‌دهد که عملکردی بهتر از حد انتظار داشته و شاهد افزایش ارزش روبل خود بوده است زیرا درآمد نفتی پررونق به جبران تأثیر تحریم‌ها کمک کرده است. داده‌های تجاری رسمی گردآوری شده توسط رویترز از پایگاه داده Comtrade سازمان ملل نشان می‌دهد واردات اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده از آلومینیوم و نیکل محصولات اصلی فلزات پایه روسیه طی ماه مارس تا ژوئن تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
داده‌ها نشان می‌دهد ارزش کل واردات اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده این دو فلز از ماه مارس تا ژوئن ۱.۹۸ میلیارد دلار بوده است. غرب موج‌های مکرر تحریم‌ها را علیه طیف وسیعی از محصولات، مردم و مؤسسات روسیه اعمال کرده است اما تا حد زیادی از بخش فلزات صنعتی در امان مانده است.
تحلیلگران می‌گویند که ایالات‌متحده و اروپا پس از اختلال عظیم در بخش‌های ساخت‌وساز، خودرو و برق ناشی از تحریم‌های اعمال شده توسط رئیس جمهور سابق ایالات‌متحده دونالد ترامپ بر آلومینیوم روسیه در سال ۲۰۱۸، درس‌هایی آموخته‌اند. آن تحریم‌ها سال بعد برداشته شد.
قیمت هر دو فلز بلافاصله پس از اینکه روسیه تهاجم خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه آغاز کرد، به دلیل ترس از اینکه تحریم‌ها یا تدارکات دشوار محموله‌ها را مسدود کند، به بالاترین حد خود رسید اما این نگرانی‌ها بی‌اساس بود زیرا داده‌ها نشان می‌دهد صادرات روسیه در ماه‌های مارس تا ژوئن نسبتا قوی بوده است.
شرکت روسال روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در خارج از چین است و حدود ۶ درصد از تولید جهانی تخمین زده شده را به خود اختصاص می‌دهد. در طول چهار ماه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین واردکننده آلومینیوم خام از روسیه بود و به طور متوسط ۷۸ هزار و ۲۰۷ تن در ماه مارس تا ژوئن و ۱۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، تولید کرد.
واردات ماهانه آلومینیوم روسیه از آمریکا در ماه مارس تا ژوئن به طور متوسط ۲۳ هزار و ۴۹ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشت. واردات آلومینیوم روسیه به هفت مقصد برتر سال گذشته در ماه مارس تا ژوئن به طور متوسط ۲۲۱ هزار و ۶۹۳ تن در ماه بوده است که ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است؛ اما ۴ درصد بیشتر از میانگین ماهانه کل سال ۲۰۲۱ است.
روسیه حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی را در نیکل، تشکیل می‌دهد و نوریلسک نیکل این کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از نیکل درجه باتری جهان را تشکیل می‌دهد. واردات نیکل از روسیه در سه مقصد اصلی در ماه مارس تا ژوئن ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
ایالات‌متحده با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته بیشترین سود را تجربه کرد، در حالی که محموله‌های اتحادیه اروپا ۲۲ درصد افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، جهش قیمت‌ها پس از تهاجم، انگیزه بیشتری برای ادامه صادرات ایجاد کرد. قیمت‌ در بورس فلزات لندن معاملات نیکل دو برابر شد و به رکورد بالای ۱۰۰ هزار دلار در هر تن در ۸ مارس رسید که باعث شد بورس فلزات لندن معاملات را متوقف و لغو کند.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.