جستجو

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: قیمت گذاری زنجیره فولاد در همه بخش ها باید اتفاق بیفتد که تشکل ها در این زمینه معتقدند اگر از بخش پایانی زنجیره این کار انجام شود قیمت های کاذب از بازار حذف خواهد شد.


سعید عسکرزاده با اشاره به احیاء شورای آهن و فولاد افزود: شورای آهن و فولاد پس از گذشت سال ها از تشکیل آن ، امسال با رویکرد جدید نشست های خود را برای تصمیم گیری به صورت واحد در سیاست ها و نگاه کلی به زنجیره آهن و فولاد کشور برگزار می کند.
وی برپایی این نشست ها را زمینه ساز گفتگوی انجمن ها و تشکل های سه گانه فولاد دانست و ادامه داد: قیمت گذاری زنجیره آهن و فولاد مهمترین بحث این شوراست زیرا این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد در محصولات و کالاهای فولادی، تاثیر مخربی در زنجیره فولاد برجای گذاشته است لذا در این نشست ها، با نظرخواهی از تشکل ها و انجمن ها درباره تعیین قیمت محصولات فولادی تلاش می شود از تصمیمات مشترک، نتیجه مطلوب اتخاذ و نتیجه به دولت ، وزارت صمت و بورس کالا اعلام شود.
این فعال معدنی با اشاره به وجود فرضیات متعدد در قیمت گذاری محصولات فولادی تصریح کرد: در نشست شورای آهن وفولاد مهمترین فرضیه این است که فرایند پیشنهادی قیمت گذاری موجب افزایش قیمت کاذب نشود یعنی قیمت ها واقعی تعیین شود تا دولت نیز از این فرایند حمایت و تبعیت کند که چنین شرایطی تبعا نتیجه بهتری را برای زنجیره فولاد ایجاد می کند.
عسکرزاده دو شیوه را برای قیمت گذاری محصولات فولادی مورد تایید انجمن ها و تشکل ها دانست و گفت: درجلسات شورای آهن و فولاد قیمت گذاری محصولات زنجیره فولادی تصمیم براین است که یا از بالا به پایین دست زنجیره و یا از پایین دست به بالا دست زنجیره قیمت ها تعیین شود ولی تصمیم مورد وثوق تشکل های فولادی تعیین قیمت محصولات از پایین دست زنجیره به بالاست نه میانه زنجیره.
وی با اشاره به دیگر اولویت های شورای آهن و فولاد برای سیاستگذاری گفت: توجه به فرایند تولید از دیگر اولویت های شورای آهن و فولاد است ضمن اینکه اگر مدیریت تولید با تجارت همخوانی نداشته باشد یکی به نفع دیگری قربانی می شود هرچند باید فرایند تولید در اولویت قرار بگیرد.
دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران جلوگیری از رانت و امضاهای طلایی در صنعت فولاد را از دیگر اولویت های قابل بحث در شورای آهن و فولاد ذکر کرد و افزود: در صنعت فولاد باید به هر شکل ممکن جلوی رانت گرفته شود و میزان مداخلات دولت به حداقل برسد تا مدیریت بازار بطور خودکار و سیستماتیک اتفاق بیفتد.
عسکرزاده توجه به صادرات را با توجه به مازاد تولید از دیگر بحث های اساسی شورای آهن و فولاد بیان کرد و ادامه داد: هدف شورای آهن و فولاد این است که توان صادراتی کشور را با توجه به مازاد تولید محصولات فولادی افزایش دهد و صادرات کالاهایی مانند گندله را که اکنون حدود یک و نیم میلیارد دلار در انبارها موجود است صادر کند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.