جستجو

یک فعال صنعت فولاد می‌گوید با اینکه حقوق کارگر در ایران کمتر از سایر کشورها است اما قیمت تمام شده کالا آنقدر بالاست که قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.


حسین نایب درختان در زمینه مشکلات فرمول قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: در حال حاضر، قیمت شمش در بورس کالا از بازار جهانی بیشتر شده است، در حالی که حقوق کارگر، پرداخت مالیات، معادن و هزینه انرژی مورد نیاز در ایران ارزان‌تر تمام می‌شود، در نتیجه باید قیمت شمش نیز کاهش یابد.
وی در مورد اختلاف ۱۱ درصدی بین قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا اظهار داشت: این ۱۱ درصد اختلاف بین این دو محصول، برای هزینه‌های حمل‌ونقل و بهای تولیدکننده لحاظ شده است که با توجه به هزینه‌های حمل و نقل موجود، این مقدار کفاف بهای تمام شده محصولات نوردی‌ها را نمی‌دهد.
به گفته این فعال صنعت فولاد، در شرایط فعلی نرخ باید حداقل بر پایه ۱۵ درصد قرار بگیرد اما مهندسی عرضه در بورس کالا همه برنامه ریزی‌های تولید را بر هم می‌زند.
معاون بازرگانی صنایع آذر فولاد امین درخصوص نحوه تعیین فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا پیشنهاد داد: بهتر است که کارشناسان سازمان حمایت و تصمیم‌گیران این عرصه، بهای تمام شده تعدادی از کارخانه‌ها را برای تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که شمش با این قیمت پایه به دست آمده معامله شود، مناسب است.
عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان تاکید کرد: این کاهش تولید و همچنین عرضه مهندسی شده در بورس کالا، تولیدی‌ها را با زیان روبه‌رو می‌کند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.