جستجو

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی گفت: بخش خصوصی تلاش دارد که سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان را آغاز کند.


ابراهیم جمیلی با بیان اینکه با توجه به محدویت‌های موجود در اکتشاف معادن داخلی، کمیسیون معادن اتاق ایران طرح بهره‌برداری از معادن فراسرزمینی را دنبال می‌کند، اظهار داشت : منابع طبیعی، محیط زیست و معارضین معدنی مشکلات زیادی برای فعالان معدنی و صاحبان معدن در ایران ایجاد کرده است. در این راستا، در این اتاق پیشنهاد سرمایه‌گذاری در معادن دیگر کشورها مطرح شده است.
وی با اشاره به نحوه همکاری‌ها در بخش معادن فراسرزمینی، افزود:قرار است با تشکیل کنسرسیوم در صورت لزوم به این کشورها تکنولوژی ببریم و در ازای آن، مواد اولیه مورد نیاز کشور را به جای خریداری از دیگر کشوراز این معادن تهیه و تامین کنیم.
این فعال معدنی درباره زمینه فعالیت معادن در دیگر کشورها، تصریح کرد: معادنی که پتانسیل کار داشته باشند از جمله معادن فلزی و غیرفلزی می‌تواند در دستور کارقرار بگیرد، ضمن اینکه رسالت ما تقویت بخش خصوصی است و اگر دولت در بخش دیپلماسی اقتصادی از فعالان خصوصی حمایت کند، بدون تردید زودتر به نتیجه خواهیم رسید.
جمیلی با اشاره به قوانین متفاوت کشورها در حوزه صنعت، گفت: ما باتوجه به میزان عیار ذخیره شده در معادن، راه‌‌های دسترسی و زیرساخت‌ها موجود در آنها کشورها تعیین می‌کنیم که در کدام کشورها سرمایه‌گذاری را آغاز کنیم. در همین حال، با توجه به این مسئله که در بخش زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات معدنی ضعیف هستیم، باید از سایر کشورها این نیازها را تامین کنیم.
وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در معادن فراسرزمینی مشخص نیست، افزود: بهره‌گیری از علم و دانش شرکت‌های دانش بنیان باید به یک اولویت و هدف تبدیل شود و ما باید به سمت این پروژه‌های بزرگ هدایت کنیم.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.