افت بهای زغالسنگ فرصت رشد بهای سنگآهن را فراهم کرد. به این ترتیب، بهبود حاشیه سود فولادسازان چینی با افت نرخ زغال باعث شده است تا تولیدکنندگان بتوانند سنگآهن را با نرخ بالاتر خریداری کنند.
قیمت سنگآهن دریایی آسیا روز سهشنبه ۸نوامبر به تبع رشد بهای فولاد در بازار داخلی چین و احتمال کاهش محدودیت کرونایی در این کشور با توجه به افت زنجیره شیوع ویروس کرونا در چین افزایش یافت. به این ترتیب پلتس، شاخص سنگآهن عیار ۶۲درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با افزایش روزانه ۱/ ۱دلاری برابر ۰۵/ ۸۹دلار بهازای هر تن ارزیابی کرد. ظرف دومین روز هفته بر نرخ سنگآهن وارداتی به چین افزوده شد؛ اما فعالان این بازار از پایینماندن تمایل متقاضیان به خرید سنگآهن روی عرشه کشتی به دلیل از بین رفتن حاشیه واردات و خرید محصول از بندر خبر دادند. در این شرایط یکتاجر چینی از احتمال تخلیه محمولههای خود در بندر برای فروش سخن گفت. سنگآهن مجددا به مسیر رشد نرخ بازگشته است؛ اما زمزمههایی از آغاز راند جدید افت بهای زغالسنگ متالورژیک به گوش میرسد و فعالان بازار بر این باورند که این موضوع به حمایت از نرخ سنگآهن منجر میشود.
زغالسنگ متالورژیک آسیا در دومین روز از هفته جاری نیز بدون تغییر نرخ معامله شد. به این ترتیب پلتس، پریمیوم این محصول فوب استرالیا را برای روز هشتم نوامبر برابر ۵/ ۳۲۰دلار بهازای هر تن ارزیابی کرد. اغلب فعالان این بازار فعلا در حاشیه قرار گرفته و ترجیح میدهند تا مشخص شدن وضعیت آتی بازار از خرید اجتناب کنند و این موضوع به عدمتغییر نرخ زغال منجر شده است. پلتس، پریمیوم زغالسنگ متالورژیک آسیا تحویل بنادر چین را نیز بدون تغییر نرخ برابر ۳۰۰دلار اعلام کرد. راند دوم کاهش بهای زغال آسیا تحویل چین به پایان رسیده است. این افت نرخ که در بازه زمانی کوتاهی به وقوع پیوست، به بهبود حاشیه سود فولادسازان چینی منجر شد و در شرایط کنونی فولادسازان چینی به تولید محصول با زغال ارزان تمایل دارند. در این شرایط، گمانهزنیهایی در خصوص آغاز راند جدید کاهش قیمت در بازار زغال وارداتی به چین مطرح میشود. تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در چین از تضعیف نرخ زغال حمایت میکند، تجار دارنده محموله زغال نیز از عقبگرد قیمت متحمل زیان شدهاند و در مقابل افت نرخ بیشتر مقاومت میکنند. در این شرایط اغلب فعالان فعالان بازار ترجیح میدهند تا مشخص شدن این وضعیت خریدهای خود را به تعویق بیندازند.
پلتس، بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز هشتم نوامبر بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل برابر ۳۵۰دلار بهازای هر تن ارزیابی کرد. فقدان انعقاد معامله در بازار قراضه ممتاز وارداتی به ترکیه مهمترین دلیل عدمتغییر بهای این محصول بود. در این شرایط اغلب متقاضیان و حتی خریداران ترجیح میدهند تا مشخص شدن وضعیت بازار خریدهای خود را به تعویق بیندازند. تقاضا برای میلگرد در بازار داخل و بازار صادراتی ترکیه همچنان ضعیف است و چشمانداز مثبتی برای افزایش بهای میلگرد تولید ترکیه در کوتاهمدت وجود ندارد. در این شرایط فولادسازان ترکیه خواستار خرید قراضه بهعنوان ماده اولیه اصلی مصرفی با نرخی پایینتر هستند؛ اما دارندگان این محصول با توجه به هزینههای جمعآوری و انتقال قراضه از ارائه تخفیف خودداری میکنند. در این شرایط، اگر تقاضا از سوی فولادسازان هندی و بنگلادشی برای قراضه افزایش یابد، مقاومت فولادسازان ترکیه درمقابل کاهش بهای این محصول بینتیجه خواهد ماند.
منبع: دنیای اقتصاد