جستجو

با توجه به از بین رفتن اکوسیستم موجود در بستر دریا و آسیب به محیط زیست، بزرگترین معدن کار استرالیایی خواستار ممنوعیت استخراج معادن از بستر دریا شد.

بررسی تصمیم ممنوعیت استخراج معادن از بستر دریا

آقای اندرو فارست موسس بزرگترین شرکت معدنی استرالیایی خواستار ممنوعیت استخراج معادن از بستر دریا شد. اندرو فارست گروه فلزات Fortescue را در سال ۲۰۰۳ تأسیس کرد.
اندرو فارست، رئیس اجرایی Fortescue Metals، در روز سه ‌شنبه (۸ نوامبر) اعلام کرد که بنیاد خیریه او طرفدار توقف استخراج معادن از بستر دریا است. باید توجه داشت که این اولین باری است که یک مدیر برجسته معدنی علیه صنعت نوپا صحبت می ‌کند.
فارست همچنین اعلام کرد تا زمانی که شواهد کافی مبنی بر جلوگیری از آسیب به محیط ‌های اقیانوسی وجود داشته باشد، بنیاد Minderoo نیز از توقف استخراج معادن از بستر دریا حمایت خواهد کرد. باید توجه داشت که اندرو فارست و همسرش نیکولا با سود سهامی که از Fortescue دریافت می‌ کنند، در Minderoo سرمایه‌گذاری می‌ کنند.
فعالان بازار در روز سه ‌شنبه (۸ نوامبر) اعلام کردند استخراج از بستر دریا مکش از صخره‌ هایی است که سرشار از فلزات مورد استفاده در ساخت باتری بوده که بخش‌ های وسیعی از کف دریا را در عمق ۴ تا ۶ کیلومتری می ‌پوشانند. باید توجه داشت که این فلزات به‌ ویژه در شمال اقیانوس آرام به وفور یافت می شوند.
معامله گران در روز سه ‌شنبه (۸ نوامبر) گزارش دادند استخراج از بستر دریا در مناطق خارج از صلاحیت ملی نمی تواند آغاز شود مگر اینکه سازمان بین المللی بستر دریا که یک نهاد سازمان ملل مستقر در جامائیکا است، در مورد مقررات حاکم بر این صنعت تصمیم گیری کند.
برخی از معادن موجود در بستر دریا در حال حاضر از آب ‌های ملی اما در اعماق بسیار کم‌ تر کشف شده اند. به عنوان مثال ساحل نامیبیا محلی است که یکی از شرکت ‌های تابعه De Beers، الماس را از آن استخراج می‌ کند.
تحلیل گران بازار گزارش دادند آخرین دور مذاکرات ISA که در روز جمعه (۴ نوامبر) به پایان رسید، با اختلاف بین کشورهای عضو در مورد اینکه آیا اصلاً باید استخراج معدن انجام شود یا خیر، مواجه شده است.
اندرو فارست، رئیس اجرایی Fortescue Metals، در مورد علت ممنوعیت استخراج از بستر دریا اظهار کرد:
اگر تنظیم ‌کننده‌ ها نتوانند دقیقاً همان مطالعات کل اکوسیستم شامل گیاهان، جانوران، زمین و پیامدهای ناخواسته و استانداردهای یکسان یا بالاتر را مانند آنچه در خشکی انجام می شود اعمال کنند، نباید معادن را از بستر دریا استخراج کنند.
در این میان منابع خبری گزارش دادند در هفته منتهی به روز جمعه (۴ نوامبر) آلمان اعلام کرد که از ممنوعیت موقت استخراج معادن در اعماق دریا حمایت می کند تا امکان تحقیقات بیشتر در این زمینه را فراهم کرده و به فرانسه، اسپانیا و نیوزیلند در میان کشورهای موافق ممنوعیت استخراج از دریا بپیوندد.
اندرو فارست اعلام کرد که گزینه‌ های جایگزین، مانند روش ‌های استخراج کارآمدتر و بازیافت فلزات موجود، باید قبل از انجام استخراج از بستر دریا مورد بررسی قرار گیرند.
تحلیل گران بازار اعلام کردند فارست، با نام مستعار ” Twiggy”، با ثروت خالص حدود ۱۷.۸ میلیارد دلار بر اساس Forbes ، دومین فرد ثروتمند استرالیا است.
فعالان بازار اعلام کردند بزرگترین شرکت معدنی سنگ آهن قصد دارد Fortescue را به بزرگترین گروه انرژی سبز جهان تبدیل کند. این شرکت قبلاً از رقبای خود خواسته است تا انتقال انرژی خود را سرعت بخشند و از هیدروژن سبز استفاده کنند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.