جستجو

دبیر انجمن سنگ آهن با بیان روایتی از اتفاقات تخلفی که در جریان تدوین طرح جامع فولاد افتاده است، می‌گوید::بخش انرژی طرح جامع فولاد اساسا تحلیل برنامه‌های دراز مدت دو وزارتخانه نفت و نیرو را تنظیم می‌کند.


سعید عسکرزاده درباره تحقق برنامه فولاد ۵۵ میلیون تنی، اظهار داشت: اینکه برآورد ما از آینده انرژی ایران مطابق آنچه که در برنامه‌های بلندمدت بخش‌های مختلف انرژی اعم از وزارتخانه‌های نفت ونیرو بوده و ترسیم شده ولی مطابق آن عملیاتی نشده، این یک داستان دیگر است.
وی با اشاره به اینکه تامین انرژی طرح جامع فولاد اساسا تحلیل برنامه‌های دراز مدت دو وزارتخانه نیرو و نفت را تنظیم می‌کند، گفت: وقتی این دو وزارتخانه نتوانند آن چیزی را که در برنامه های بلندمدت دیده‌اند، محقق کنند، طبیعی است که در ارتباط با بحث تامین انرژی طرح جامع فولاد هم باید تجدیدنظر کرد ولی آنچه که در طرح اولیه دیده شده، مباحث مرتبط با انرژی در این طرح آمده و روش‌های تامین آن هم برآورد شده است.
دبیر انجمن سنگ آهن با بیان اینکه فولاد ۵۵ میلیون تنی فرض بر ظرفیت ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در سالیان گذشته برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، مجوزهای احداثی صادر و در واقع، طرح به‌نام تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ معروف شد در حالی که این ظرفیت اسمی است که مجوزها براساس آن تنظیم شده‌اند. البته میزانی که برای تولید واقعی در سال ۱۴۰۴ .برآورد می‌کردیم، نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ میلیون تن بود.
عسکرزاده در عین حال تاکید کرد: اتفاقی که در این باره افتاده، شرایط را مقداری سخت کرده است. توضح آنکه در شرایطی که در سال‌های گذشته به افراد مختلف مجوز جدید نمی‌دادند،این برنامه در ستاد فولاد که تشکیل شده بود، مصوب شد و قرار بود مراقبت شود تا در آینده به شرایط سخت بازار تامین مواد اولیه و فروش محصولات برخورد نکنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در یک مقطعی ستاد فولاد تعطیل شد، عنوان کرد: متاسفانه یکسری مجوزها صادر شده که این مجوزها، رقم بسیار قابل توجهی است. به عبارت دیگر، تقریبا معادل هر آنچه که قرار بوده در سال ۱۴۰۴ اتفاق بیفتد، با ۱۰۰ درصد افزایش در بخش فولادسازی مجوز صادر شده؛ اینها معضلات و اتفاقات تلخی هستند که نه فقط بحث تولید بلکه کل کشور با آن مواجه است و به عنوان یک معضل ملی ربطی به این دولت یا دولت ندارد.
دبیر انجمن سنگ آهن در پایان گفت: این چالش و معضل بالاخره باید نحوی مدیریت شود به طوری که برای توسعه بازار آن فکری شود، ضمن اینکه هدف محصول تولیدی را تغییر داد و برای محصولات خاص بازاریابی کرد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.