جستجو

با توجه به کاهش میزان صادرات فولاد هند پس از وضع قانون مالیات صادرات در ماه می، صنعت از تصمیم حذف مالیات صادرات فولاد و سنگ آهن در ماه نوامبر استقبال کرد.

بررسی تصمیم حذف مالیات صادرات فولاد

مالیات صادرات فولاد و سنگ آهن حذف گردید. باید توجه داشت که این تصمیمات در بحبوحه کاهش شدید صادرات فولاد در ماه اکتبر اتخاذ شد. بررسی ها نشان داد صنعت فولاد روز شنبه از برداشتن مالیات صادراتی برای فولاد به شدت استقبال کرد. باید توجه داشت که دولت در اواخر روز جمعه (۱۸ نوامبر)، اعمال لغو مالیات صادرات از شنبه را گزارش داد. قابل ذکر است که مالیات صادرات برای فولاد و سنگ آهن در اوایل ماه می امسال وضع شده بود.
فعاان بازار در روز شنبه (۱۹ نوامبر) گزارش دادند بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی، برای کلوخه و سنگ آهن فاین با خلوص کمتر از ۵۸ درصد آهن، مالیات صادراتی NIL پرداخت خواهد شد. اما در مورد کلوخه و سنگ آهن فاین با خلوص آهن بیش از ۵۸ درصد، نرخ مالیات ۳۰ درصد خواهد بود. همچنین باید توجه داشت که برای صادرات پلت سنگ آهن، مالیات صادراتی NIL پرداخت خواهد شد. به طور مشابه، صادرات محصولات آهن و فولاد (طبقه بندی شده در سیستم هماهنگ یا HS 7201، ۷۲۰۸، ۷۲۰۹، ۷۲۱۰، ۷۲۱۳، ۷۲۱۴، ۷۲۱۹، ۷۲۲۲ و ۷۲۲۷) نیز شامل مالیات صادراتی NIL خواهد شد.
وزارت دارایی در بیانیه‌ای در روز جمعه (۱۸ نوامبر)، اعلام کرد: که تدابیر کنونی در مورد حذف مالیات صادرات به صنعت فولاد داخلی کمک کرده و صادرات را تقویت خواهد کرد. در ماه می، دولت مالیات صادراتی ۱۵ درصد را برای صادرات فولاد دارای حدود ۵۰ درصد سنگ آهن (شامل کنسانتره) وضع کرده بود. از آن زمان تاکنون قیمت فولاد در بازارهای داخلی کاهش یافته است.
علاوه بر این معامله گران اعلام کردند که مالیات واردات آنتراسیت/PCI و زغال کک و فرونیکل ۲.۵ درصد خواهد بود، در حالی که برای کک و کک نسوز (نیمه کک) حدود ۵ درصد خواهد بود. باید توجه داشت که این مالیات ها در ماه می وضع شده بودند.
لغو تعرفه مالیات صادرات زمانی آغاز شد که صادرات فولاد هند در ماه اکتبر ۶۶ درصد کاهش یافته و به ۳۶۰۰۰۰ تن رسید. باید توجه داشت که این مقدار بالاترین رقم کاهش صادرات برای یک سال مالی بوده است که به دلیل کاهش تقاضای جهانی و قیمت های بالاتر در مقایسه با رقبا اتفاق افتاد. بر اساس داده های وزارت فولاد، میزان صادرات فولاد هند در اکتبر ۲۰۲۱ حدود ۱.۰۵ میلیون تن بوده است.
تحلیلگران بازار در روز جمعه (۱۸ نوامبر)، گزارش دادند که انجمن فولاد هند در توئیتی اعلام کرده این اقدام یعنی کاهش مالیات صادراتی سنگ آهن و حذف مالیات بر فولاد ضد زنگ)، راهی طولانی برای اصلاح تراز تجاری هند پیش رو خواهد داشت.
الوک ساهای، دبیر کل انجمن فولاد هند، گفت: تصمیم به لغو فوری مالیات صادراتی پس از رسیدن اعداد تورم به سطح معقول، نشان دهنده نگرانی دولت هند نسبت به مردم عادی و صنعت است.
به گفته دیلیپ اومن، رئیس انجمن فولاد هند و مدیرعامل، ArcelorMittal Nippon Steel India و معاون اجرایی ArcelorMittal، حذف مالیات صادرات فولاد، باعث ایجاد انرژی دوباره در این صنعت شده و انگیزه بیشتری برای حرکت بخش فولاد به سمت مسیر رشد فراگیر به جلو فراهم خواهد کرد.
آقای Abhyuday Jindal، مدیر عامل Jindal Stainless اظهار کرد: حذف مالیات صادرات در این شرکت به زمان نیاز دارد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با همتایان جهانی خود رقابت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: من مطمئن هستم که این امر به دیدگاه دولت در باره هند و صنعت جهانی فولاد کمک خواهد کرد.
در همان زمان، Seshagiri Rao، مدیر مشترک در شرکت های JSW Steel و CFO اظهار کرد: حذف مالیت صادرات یک تقویت کننده بزرگ برای احیای تقاضای داخلی فولاد، به ویژه زمانی که تقاضای جهانی فولاد در حال کاهش شدید باشد، خواهد بود.
ساکت دلمیا، رئیس PHD اتاق بازرگانی و صنعت تاکید کرد که از آنجایی که سنگ آهن یک نهاده اساسی برای بسیاری از صنایع در سراسر کشور محسوب می شود، بنابراین، در این مقطع زمانی، حذف مالیات صادرات فرصت بسیار خوبی برای ارتقای مسیر صادرات در هند خواهد بود زیرا محدودیتی در عرضه در این کشور وجود ندارد.
ساکت دلمیا در ادامع تصریح کرد: بازار داخلی ما فرصت بسیار خوبی برای صادرات سنگ آهن و فولاد به کشورهای مختلف دارد. در نتیجه رویکرد در نظر گرفته شده در این مقطع برای حمایت از صنعت داخلی بسیار مهم می باشد.
بخشی از صنعت فولاد از تصمیمات مربوط به زغال سنگ ناامید شده است. بازگرداندن مالیات واردات زغال کک و کک به نوعی یک نقطه تاریک کوچک به شمار می رود، به ویژه زمانی که قیمت های بین المللی دوباره شاهد روند افزایشی باشند. بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم بازگرداندن مالیات واردات چه تأثیری بر بازار فولاد و سنگ آهن هند خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.