جستجو

کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: فاصله نرخ نیمایی با ارز آزاد باید حداکثر 5 تا 10 درصد باشد و بیش از این افزایش پیدا نکند؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد، تمام صادرات متوقف خواهد شد.


کیوان جعفری طهرانی در رابطه با فاصله زیاد نرخ نیمایی و دلار آزاد بیان کرد: بر اساس مصوبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ تولیدکنندگان و صادرکنندگان کل زنجیره فولاد کشور برای صادرات محصولات خود می بایستی بر مبنای ارز نیمایی عرضه دلار را انجام دهند، به تازگی براساس اعلام وزیر اقتصاد، ظاهراً قرار است نرخ جدیدی برای نیمایی در ۱۰ روز آینده اعلام شود.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر، ارز نیمایی ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان و ارز آزاد حدود ۶۵ هزار تومان است و با یکدیگر بیش از ۲۲ هزار تومان فاصله دارند. بر همین اساس، در صورتی که فاصله این دو نرخ افزایش یابد، نه تنها صادرات زنجیره فولاد، بلکه صادرات سایر محصولات کشور نیز در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت. از طرفی، به نظر نمی‌رسد نرخ نیمایی برای فولادسازان از میان برداشته شود و تنها راه حل این است که دلار نیمایی را به ارز آزاد نزدیک کنند.

کارشناس ارشد بازارهای جهانی معتقد است فاصله نرخ نیمایی با ارز آزاد باید حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد باشد و بیش از این افزایش پیدا نکند؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد، تمام صادرات متوقف خواهد شد.

جعفری طهرانی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع با توقف صادرات، به طور قطع صنعت فولاد نیز دچار آسیب جدی خواهد شد. این درحالیست که محصولات زنجیره فولاد از بالادستی، میانی و پایین دستی مازاد وجود دارد که قابلیت مصرف داخلی ندارند و باید صادر شوند؛ اما در صورت افزایش فاصله این دو نرخ، صادرات آنها متوقف خواهند شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.