جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: دلایل متعددی وجود دارد که پیش‌بینی‌های موجود از آینده صنعت فولاد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این پیش‌بینی‌هاآب جدا از موجودی مواد اولیه و یا ظرفیت‌های عقب مانده تولید فولاد در کشور است.


محمدرضا پیر غلام با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد، اظهار کرد: بخش اول متغیرهای مرتبط با صنعت فولاد به عوامل دخیل در تولید فیزیکی این محصول بازمی‌گردد. در این راستا، نکته اول کمبود مواد اولیه دخیل در تولید فولاد در سال‌های آینده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا روزی ذخایر مواد اولیه به دردبخور برای تولید فولاد به پایان می‌رسد، گفت: در حال حاضر فعالان صنعت فولاد نسبت به کمبود سنگ آهن در دهه‌های آتی اخطار داده‌اند. در این میان، یکی از مسئولان انجمن سنگ آهن می‌گوید ذخایر سنگ آهن رو به پایان است و اینطور که ایران در حال تولید فولاد است، دور نخواهد بود زمانی که برای تولید فولاد باید سنگ آهن وارد کنیم.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: وزیر صمت، زمان اتمام ذخایره سنگ آهن را ۱۵ ساله اعلام کرده است. این تخمین هرچند کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد اما از نگرانی‌های گستره در دهه‌های پیش‌رو حکایت دارد.

پیر غلام تصریح کرد : ایران در حوزه فولاد تصممیات جدی برای افزایش تولید دارد و این تصمیمات به نظر می‌رسد بر مبنای دورنمایی از اقتصاد ایران است که در گذشته خوش‌بینانه بود و امروز معلوم نیست تا چه میزان برآورد درستی از این دورنما وجود دارد.

به عقیده وی، به جز کمبود مواد اولیه، نکته نگران‌کننده دیگر کمبود آب در دهه‌های پیش‌رو است. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با شعار توسعه استانی صنایع، برخی شرکت‌های فولادی در مناطقی تاسیس شدند که در حاشیه کویر قرار داشتند و دسترسی به آب عملا با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بود اما با این شعار که آب را از جنوب به مناطق مرکزی هدایت خواهیم کرد، طرح‌های توجیه ناپذیری عملی شد.

این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان کرد: این طرح‌ها شاید اکنون فعال باشند اما در یکی دو دهه آینده که شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو هستند، تامین منابع آبی مورد نیاز برای صنعت بسیار دور از ذهن است، ضمن اینکه سه استان اصفهان، کرمان و یزد که جزو مناطق کم باران کشور هستند، دارای بیشترین شرکت‌های فولادی هستند.

این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان کرد: با تمام سیاست‌های خوبی که مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور در پیش گرفته‌اند و با استفاده از پساب‌های شهرهای مجاور و از استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته که استفاده از آب شیرین را به حداقل ممکن رسانده است اما با این حال، تنها دو شرکت معتیر فولادی، در سال ۶۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند، این در حالی است که در دو دهه آینده تامین این میزان آب برای صنعت یک کابوس خواهد بود.

وی با اشاره به معضلات دیگری که در آینده صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: چالش دیگر، موضوع مصرف فولاد تولیدی در داخل است به طوری که نرخ بالای تورم در داخل در بخش مصالح ساختمانی از یک سو و افزایش روز افزون قیمت زمین و مسکن از سوی دیگر، به اضافه هجوم سفته‌بازی در این ساختار در سال‌های گذشته باعث شده تا خرید مسکن به چالش‌های گسترده‌ای روبرو است.

پیرغلام از صنعت فولاد در کشور به عنوان صنعتی بسیار مهم و ضروری خواند و اظهارداشت: در شرایط فعلی، به ارزآوری صادرات فولاد کشور نیز باید توجه داشت، در همین راستا، باید در همین روزها چاره اندیشی کرد تا در آینده از بحران‌های احتمالی که موجب ضرر این صنعت خواهد شد، جلوگیری شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.