جستجو

روزبه‌روز، الزامات محیط زیستی برای تولیدکنندگان فولاد بیشتر و قوانین آن سخت‌تر می‌شود. فرایند گندله‌سازی یکی از مراحل اصلی در تولید فولاد است که کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و تصفیه عناصر سنگین حاصل از آن می‌تواند یک گام اساسی در کاهش آلایندگی ناشی از صنعت فولاد باشد.


امروزه، محققین صنعت فولاد بر توسعه فناوری‌های نوین با دیدگاه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از فرایند گندله‌سازی تمرکز کرده‌اند.
اثبات شده است که واحد گندله‌سازی به‌عنوان یکی از منابع اصلی انتشار ذرات غبار و آلاینده‌های گازی، نقش زیادی در تعیین آلایندگی صنعت فولاد دارد. مطالعات زیادی نشان داده است که آب، خاک و هوای مناطق مجاور کارخانه‌های تولید گندله، آلودگی‌های قابل‌توجهی دارند که می‌تواند بر سلامت ساکنان این مناطق اثر منفی داشته باشد.

منابع آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرایند گندله‌سازی از گازهای گلخانه‌ای نظیر NOx، SO2 و CO2 تا فلزات سنگین گسترده است.
به‌طور خاص، گزارش شده است که در سال‌های اخیر، با افزایش گوگرد در رگه‌های سنگ معدن آهن مورداستفاده در کارخانه‌های تولید گندله و نیز افزایش گاه‌وبیگاه گوگرد در گاز طبیعی، انتشار گاز SO2 به‌عنوان یک چالش برای کارخانه‌های تولید گندله مطرح شده است. ازاین‌رو، یافتن فناوری‌های برتر که بتواند هم‌زمان انواع این آلودگی‌ها را کاهش دهد می‌تواند اثر قابل‌توجهی بر کاهش آلایندگی کارخانه‌های تولید گندله داشته باشد.

در همین راستا، شرکت پری‌متالز یک فناوری جدید تحت عنوان «حداکثر کاهش انتشار گازهای ناشی از پخت گندله (Maximized Emission Reduction Of Sintering (MEROS» را به‌عنوان یک راهکار امیدبخش برای کاهش اثرات مضر گندله‌سازی برای محیط‌زیست تجاری‌سازی کرده است. آن‌ها نشان دادند که با به‌کارگیری این فناوری، امکان کاهش گردوغبار، اجزای فلزی و آلی موجود در گازهای انتشاریافته از واحد گندله‌سازی در مقایسه با روش‌های معمول بیشتر است.

کارخانه فولاد فوست‌آلپین (Voestalpine) در کشور اتریش، اولین کارخانه‌ای بود که از این فناوری برای کاهش و تصفیه گازهای گلخانه‌ای خود استفاده کرد.
یکی از پیشرفت‌های اخیر در این فناوری، پیاده‌سازی امکان چرخش انتخابی گازهای انتشاریافته از واحد گندله‌سازی پس از تصفیه و ترکیب آن با هوای داغ و استفاده مجدد از آن در خط تولید گندله است.
با توجه به توسعه روزافزون واحدهای گندله‌سازی و همچنین الزامات محیط زیستی، پیش‌بینی می‌شود که این گروه از فناوری‌های پاک‌سازی می‌تواند گام قابل‌توجهی در کاهش آلایندگی صنعت فولاد و سوق یافتن به سمت آینده سبزتر باشد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.