جستجو

یک فعال صنعت فولاد گفت: فولادسازان به راحتی می توانند تامین کننده هر میزان ورق فولادی مورد نیاز صنایع باشند اما زمانی که احداث طرح‌های فولادی در نقاط مرکزی کشور در دست اقدام بود، باید به موضوع تامین آب توجه می‌کردند در حالی که در جانمایی‌ها اشتباه کردند.

محمد کشانی درباره طرح خط لوله انتقال آب به مرکز ایران و تامین ورق آن اظهارداشت: فولادسازان ایرانی در تامین ورق فولادی برای پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی مشکلی ندارند و حتی به راحتی می توانند هر میزان ورق فولادی مورد نیاز صنعت را تامین کنند.

وی با بیان اینکه فولادسازان سرمایه و بودجه مناسبی برای سرمایه گذاری در طرح های آبی و فولادی دارند، گفت تامین مالی فولادی ها برای احداث و ایجاد زیرساخت ها همچون نیروگاه برق ، لوله گذاری و ساخت جاده خوشبختانه خوب است؛ هرچند وظیفه دولت، ایجاد زیرساخت‌هاست اما اکنون فولادی‌ها متقبل شده اند و درصدد ایجاد زیر ساخت‌ها برای تولید محصولات فولادی هستند که به نظر می رسد امری اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس صنعت فولاد درباره تامین انرژی فولادسازان بویژه تامین آب صنایع تصریح کرد: زمانی که احداث و ایجاد طرح های فولادی در نقاط مرکزی کشور در دست اقدام بود، باید به موضوع تامین آب توجه می کردند ولی روی جانمایی‌ها اشتباه کردند در حالی که وقتی منار را می‌خواهند جابه‌جا کنند، باید چاله اش هم پیدا بشود. به عبارت دیگر، قبل از جانمایی باید حتما برای آن هزینه درنظر گرفته می‌شد.

کشانی با بیان اینکه در تمام دنیا فولاد در کنار آب تولید و احداث می‌شود اما اینجا در دل کویر و خشکسالی است، گفت: وقتی در طرح‌های پنج ساله توسعه کشور، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در نظر گرفته شد، باید قبل از احداث واحدهای فولادی به موضوع آب هم توجه می کردند اما پس از احداث متوجه شدند روی جانمایی ها اشتباه کرده اند، چون فولاد در کویر اصلا مفهومی ندارد.

وی با تاکید بر محاسبه هزینه و بودجه های نیروگاهی و تامین آب برای واحدهای فولادسازی، اظهارداشت: درحال حاضر آب واحدهای تولید کننده فولادی تامین می‌شود و وضع تولید فولاد خوب است اما احتمال این وجود دارد در آینده نزدیک شرایط فولاد تغییر کند. برهمین اساس، باید تامین زیر ساخت ها با برنامه ریزی و اهداف تعریف شده باشد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.