جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا:

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، در همایش بین‌المللی پلنکس با اشاره به وضع عوارض صادراتی در انتهای فروردین امسال و محدودیت‌های انرژی، بیان کرد: عوامل متعددی در کاهش سودآوری صنعت فولاد نقش داشته که یکی از این عوامل کاهش و حتی توقف صادرات به دلیل وضع عوارض صادراتی بود که موجب شد فرصت بسیار خوبی را از دست بدهیم که تبعات آن چیزی مانند ارز ترجیحی 4200 تومانی بود.

وی افزود: این عامل موجب سرگردانی و نارضایتی مشتریانی شد که تا پیش از این محصولات صادراتی ما را خریداری می‌کردند و به همین سبب، به سوی محصولات فولادی روسیه روی آوردند.

ابراهیمی ادامه داد: اعمال محدودیت برق منجر به کاهش تولید 12 میلیون تنیِ فولاد به ارزش 6 میلیارد دلار شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: از بین رفتن مزیت استفاده از گاز ارزان و باکیفیت به عنوان یکی از نهاده‌های تولید و صدمه‌دیدن تجهیزات به دلیل کیفیت نامناسب گاز دریافتی و وجود ناخالصی و همچنین افزایش بهای تمام‌شده، از دیگر عوامل تحمیل زیان به صنعت فولاد بوده است.

ابراهیمی با اشاره به افق تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 و ضروریات تحقق این طرح افزود: ظرفیت‌سازی جهت تولید فولاد بیش از هدف چشم‌انداز تحقق خواهد یافت.

وی افزود: اما صنعت فولاد با چالش‌هایی مواجه است که به طور مختصر می‌توان به عدم توازن زنجیره در بخش عرضه و تقاضا، عدم توازن در ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام به لحاظ تولید بلوم، بیلت و اسلب متناسب با نیاز در سال 1404 و فقدان برنامه‌های توسعه صنعت فولاد اشاره کرد.

ابراهیمی ادامه داد: در برنامه تولید فولاد، حدوداً صادرات 6 میلیون تن فولاد خام و 14 میلیون تن محصولات فولادی (مجموعاً 47% برای صادرات) را متصور هستیم؛ مصرف داخلی نیز چیزی حدود 22.7 میلیون تن (53%) خواهد بود.

مدیرعامل فولاد خوزستان بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، با توجه به ظرفیت کنونی واحدهای فعال زنجیره و طرح‌های توسعه در دست اجرا، برای دستیابی به چشم‌انداز 55 میلیون تن فولاد خام در افق 1404، حدود 37 میلیون تن کمبود سنگ آهن وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش ضریب بهره‌برداری در طول زنجیره و کاهش بهره‌وری کلی شود.

وی افزود: ذخیره قطعی سنگ‌آهن در حال حاضر 3.3 میلیارد تن است و با توجه به نیاز 167 میلیون تنی سنگ‌آهن در سال برای رسیدن به افق 1404، به طور تقریبی این ذخیره تکافوی 13 سال بعد از 1404 را خواهد داد.

ابراهیمی تصریح کرد: یکی از راهکارهای تامین کسری سنگ‌آهن عدم صدور مجوزهای مازاد توازن زنجیره فولاد است، چرا که احداث هر واحد جدید این کسری را تشدید خواهد کرد.

وی همچنین پس از اشاره به ضرورت توسعه اکتشافات عمقی و سرمایه‌گذاری‌های جدید در معادن داخلی و خارجی و توسعه معادن کوچک مقیاس، به لزوم کاهش تدریجی استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌ها و جایگزینی آن با قراضه تاکید کرد.

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، در پایان به آخرین تکنولوژی‌های مورد استفاده در زنجیره فولاد در دنیا و تاثیر آن بر میزان راندمان و میزان مصرف انرژی و تولید CO2 اشاره کرد و از تکنولوژی‌های «کوره بستر سیار دایره‌ای PEM»، «S/EAT»، «CPT» نام برد (توضیحات در تصویر زیر).

تکنولوژی فولاد

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.