جستجو

با توجه به وخامت اوضاع در بازار جهانی و افزایش قیمت ها در اکثر کشورها، میزان صادرات آهن خام از اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت.

بررسی میزان صادرات آهن خام از اوکراین

داده های خدمات گمرکی دولتی منتشر شده در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) نشان داد شرکت های فولادی مستقر در اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲، صادرات آهن خام را ۸.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داده و به ۷۸.۳ هزار تن رسانده است. همچنین بررسی ها نشان داد از نظر پولی، میزان آهن خام تحویل داده شده به خارج از کشور طی نوامبر ۲۰۲۲، حدود ۲۸.۵۱ میلیون دلار بود که نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۲۰.۳ درصد افزایش یافت است.
فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند میزان تحویل سالانه آهن خام از اوکراین به خارج از کشور در نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۷۰.۹ درصد از نظر حجم محموله ها و ۷۷.۷ درصد از نظر پولی کاهش یافته است.
همچنین به نقل از برخی منابع خبری، در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، اوکراین ۱.۲۳ میلیون تن آهن خام به کشورهای خارجی صادر کرد. این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۷.۸ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان داد درآمد فولادسازان مستقر در اوکراین از صادرات آهن خام در ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۰۲.۷ میلیون دلار بوده است که ۵۹.۷ درصد کمتر از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱ بوده است.
تحلیل گرا بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) اعلام کردند مصرف کننده اصلی آهن خام اوکراینی در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ ایالات متحده آمریکا بود که حدود ۴۰.۱ درصد از محصولات اوکراین را خریداری کرد. همچنین سهم لهستان از کل صادرات آهن خام اوکراین نیز در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ برابر ۳۴.۱۷ درصد بود. بررسی داده ها نشان داد کشور ترکیه نیز با ۸.۶ درصد در جایگاه سوم مصرف کننده آهن خام اوکراینی قرار دارد. باید توجه داشت که قبل از جنگ بین روسیه و اوکراین، ایالات متحده بیش از نیمی از آهن خام صادر شده از اوکراین را مصرف می کرد.
معامله گران در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، شرکت های فولادی مستقر در اوکراین تولید آهن خام را به ۵.۲۴ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان آهن خام تولید شده در اوکراین نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۶۸ درصد افت داشته است. همچنین باید توجه داشت که در نوامبر ۲۰۲۲، فولادسازان اوکراینی ۳۳۵ هزار تن آهن خام تولید کرده اند.
به نقل از برخی منابع خبری، تولید محصولات آهن و فولاد در اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ به ویژه به دلیل وخامت اوضاع در بازار جهانی کاهش یافت. افزایش قیمت ها به دلیل اختلال در زنجیره تامین به صادرکنندگان داخلی اجازه داد تا زیان های ناشی از افزایش هزینه های ناشی از جنگ را تا حدی جبران کنند، اما قیمت ها اکنون به دلیل کمبود تقاضا پایین می باشد.
در این میان فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) اعلام کردند مشکل افزایش هزینه تولید و همچنین لجستیک تولید نیز در اوکراین حاد شده است. در این راستا، شرکت ها به دلیل مشکلات انباشته شده به طور گسترده شروع به کاهش یا تعطیلی میزان محموله های ارسال شده کرده اند.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در سال ۲۰۲۱ صادرات آهن خام از اوکراین به ۳.۲۴ میلیون تن رسیده بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ با رشد ۴ درصدی همراه بوده است. از نظر پولی نیز، میزان آهن خام تحویل داده شده به خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ با ۷۸.۱ درصد افزایش در سال به ۱.۶۴ میلیارد دلار رسید.
معامله گران در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند در سال ۲۰۲۱، اوکراین بیش از نیمی از آهن خام خود را به ایالات متحده فروخت که برابر ۵۳.۶ درصد از کل آهن خام تولید شده در این کشور بود. به نقل از منابع خبری، در سال ۲۰۲۱، از نظر حجم عرضه آهن خام اوکراین کشور ایتالیا (۲۲.۱ درصد) در رتبه دوم و کشور ترکیه (۹.۷ درصد) در رتبه سوم قرار گرفتند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.