جستجو

یک فعال صنعتی گفت: برای ایجاد بازاری باثبات و پایدار برای محصولات فولادی باید تصمیمات و سیاست‌های دولت براساس برنامه های دراز مدت و نه مقطعی و کوتاه مدت تدوین شود.


آنوش رحام با تحلیل بازار امسال محصولات فولادی اظهارداشت: در بازار داخلی محصولات فولادی با برخی اقدامات حساب نشده دولت روبرو بودیم و اگر دولت بخش خصوصی را از برنامه ریزی های خود مطلع می کرد و مصوبات خلق الساعه کمتری صادرمی کرد، تولید کنندگان ، فولادسازان و فعالان این بخش آسیب و زیان مالی کمتری می دیدند.

وی با اشاره به دو چالش مهم و اثرگذار بر بازار فولاد ایران گفت: تامین مواد اولیه و صادرات دو موضوع مهمی بود که بسیاری از فعالان و صادرکنندگان صنعت فولاد را امسال با مشکلات زیادی مواجه کرد به گونه ای که وزارت صمت در سه ماه اول سال با اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی، مشکلات متعددی برای فعالان این صنعت به وجود آورد و پس از آن هم با دستکاری های زیاد و بی ثباتی در روش‌های عرضه بورسی، عملا توان هر گونه برنامه ریزی را از فعالان سلب کرد.

این فعال صنعتی با اشاره به بازارهای جهانی محصولات فولادی در سال جاری میلادی، تصریح کرد: مهمترین عامل موثر بر بازارهای جهانی جنگ اوکراین بود که با آغاز این بحران، قیمت محصولات فولادی به شدت افزایش یافت و در مرحله بعدی هم با تحریم روسیه در بازارهای جهانی ، این کشور عملا بازارهای خود را ازدست داد و سعی کرد از طریق دامپینگ بازارهای خود را به دست بیاورد.

رحام با موفق خواندن سیاست دامپینگ روسیه در بازارهای جهانی برای جلب و جذب مشتری، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشتریان ایران در بازارهای جهانی جذب محصولات فولادی روسیه شدند و حتی بخش بزرگی از محصولات فولادی و مقاطع روسیه به سمت ترکیه رفت و اثرات دامپینگ برفعالیت های صادراتی بسیاری از کشورها و بازارهای جهانی اثر گذاشت و بسیاری از بازارها را از فعالیت های صادراتی خود دور کرد.

وی توضیح داد: جنگ اوکراین و سیاست‌های روسیه، دولت را در تله تصمیم گیری غلط اخذ عوارض انداخت و با فروکش کردن قیمت‌ها، اعمال عوارض صادراتی منتفی شد و در نقطه ای که قیمت‌ها در بازارهای جهانی به نقطه خود بازمی‌گشت، عوارض جبرانی بر قیمت و صادرات گذاشته شد. همین موضوع باعث شد نوعی عدم هماهنگی و ناموزونی بین بازار ایران با بازارهای جهانی به وجود بیاید.

رحام ازدست رفتن بازارهای صادراتی ایران را حاصل سیاست اشتباه دولت دانست و گفت: دولت و وزارت صمت در زمانی که قیمت محصولات فولادی افزایشی بود، اقدامی برای جذب بازارهای صادراتی نکردند اما همزمان با کاهش قیمت، وزارت صمت عوارض صادراتی اعمال کرد که اتخاذ این سیاست، در نقطه مطلوب نبود و همین موضوع موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی ایران شد.

رحام درباره پیش بینی بازار محصولات فولادی در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) برای بازارهای داخلی اظهار داشت: این صنعت قطعا در سال ۲۰۲۳ با کمبود شدید مواد اولیه روبرو خواهد شد به طوری که نه از طریق واردات و نه با افزایش تولید داخلی امکان جبران آن نیست، لذا توصیه می شود تصمیمات و سیاست‌های دولت همراه با ثبات، پایداری و براساس برنامه‌های دراز مدت تدوین و تبیین و از مصوبات مقطعی، فصلی و کوتاه مدت پرهیز شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.